Recensie | Suzanne Collins – Spotgaai

De rebellie die Katniss – onbedoeld – begon, wordt voortgezet. District 13 wordt de basis van de rebellen die eerst de andere districten aan hun kant willen, voordat ze het Capitool zullen aanvallen. Katniss wil niet zomaar de Spotgaai, het gezicht en symbool van de revolutie, worden, ze wil garanties en stelt haar eisen. Hierdoor trapt ze verschillende personen op hun tenen. Eén ding is zeker: zij gaat er alles aan doen om president Snow te vermoorden.

In dit boek zien we opnieuw het beeldende schrijftalent van Collins. Het is alsof er een film in je hoofd wordt afgespeeld, waarin je kunt genieten van Panem, waar de districten tegen het Capitool in opstand komen. Collins creëert per scène een bijpassende sfeer en de overgangen tussen de scènes verlopen vlot.

De karakters in ‘Spotgaai zijn een beetje teleurstellend. Zowel de nieuwe als de bekende personages. De nieuwe karakters worden nauwelijks uitgediept en worden te vlak afgeschilderd waardoor er een enorm niveauverschil ontstaat met de oudgedienden. De karakters die al meer dan één boek hebben overleefd, groeien niet en lijken te vervagen tot nietszeggende figuren. Het lijkt of Collins niet meer weet wat ze met die personages moet doen.

De verhaallijn bevat geen onverwachte wendingen en gaat kaarsrecht naar het einde toe. Dat is zonde, want hierdoor kan men al vlug het einde voorspellen. Dit kan te wijten zijn aan de personages, omdat ze geen mysterieuze achtergrond of geheimzinnig doel krijgen. De lezer weet direct waarvoor ze staan, wat hun doel is en niets blijft in het ongewisse, iets wat afbreuk doet aan het uiteindelijke verhaal.
De plot van de trilogie valt. Er zijn weliswaar geen vragen, maar het lijkt allemaal te simpel te gaan voor Katniss. Ze krijgt veel te gemakkelijk haar zin, waardoor het haast ongeloofwaardig wordt. Dit boek borduurt enkel verder op de hindernissen en gevaren die in de twee eerdere delen de revue al gepasseerd zijn. Ze komt niet meer met nieuwe dingen. Wat een zorgvuldig uitgewerkt meester-plot had kunnen zijn, wordt een flauw einde.
(Yarrid Dhooghe)

Spotgaai
Suzanne Collins
Prijs: € 18,99
ISBN: 978-90-475-0849-6

9 Comments

1. Tina on January 12, 2011 at 20:20

Ik van dat je wel een beetje overdrijft…
    Het was misschien niet zo zinderd goed als de twee voorgaande delen,
    maar niet zo slecht als jij beschrijft.

Hahaha, dat is mijn mening.
    Jij mag de jouwe hebben.

2. […] Collins, Suzanne – Spotgaai […]

3. ED on July 31, 2011 at 09:49

Ze zijn zo’n beetje het hele boek laten zien hoe Haymitch afkickt van alcohol, en op het einde drinkt hij weer gewoon

Ze laten Gale de hele tijd naar Katniss toe groeien maar op het eind wordt het toch Peeta

Het verraad van coin sloeg helemaal nergens op

Ze zitten op een missie voor de camera’s en drie pagina’s later zitten ze ineens achter Snow aan.

Kortom, de laatste 50 bladzijdes vielen zwaar tegen.

4. Iris Doeven on May 7, 2012 at 19:31

Ik ben het niet helemaal eens met je recensie. Maar ieder zijn eigen mening.

Wat de personages betrefd heb je gelijk. Zo komt Effie Prul er ineens helemaal niet meer in voor, en aan het eind *poef* is ze er weer. Het gaat echt puur om Katniss, en niemand anders.. Maar, ik vond het einde alles behalve voorspelbaar. Het was naar mijn mening een goed geschreven einde, een ontzettend spannend einde. Alleen jammer dat het plotseling zo makkelijk ging. Elke keer dat Katniss net niet doodgaat, gebeurd er vanalles, waar je als lezer niet van mag genieten.

Wel had ik na het lezen van alle drie de boeken, zin om gelijk weer vooraan te beginnen 🙂

5. Boehlf on June 24, 2012 at 21:37

Eerste deel van de trilogie was erg goed. Spannende verhaallijn, goeie personages, aardig doordachte context.
    Twwede deel is aardig, maar begint al een beetje te rammelen. Een dictatuur zoals die in Panem bestaat kan nooit bij de gratie van een enkele gemenerik bestaan. Er moeten verschillende facties zijn, elk met eigen gevestigde belangen. Maar alles wordt gereduceerd tot de strapatsen van één enkele alleen heerser.
    Dit derde deel is ronduit slecht. Gemakzuchtig geschreven, schematisch en volkomen ongeloofwaardig. Dat hele stuk over de missie om snow uit te schakelen is zo onrealistisch. Waar zijn de bewoners van PanEm? Wat is dan domme gedreutel over die parachuutjes in een straat met vuur mutilanten? De personages van wie de rollen volstrekt onduidelijk zijn. Hoe komt het dat die Plutarchus binnen een week van opstandig spelleider (en waarom is hij opstandig, wat zijn zijn belangen) tot leider naast Snow komt te functioneren? En van die Katniss, die zich voortsleept van zenuwinzinking naar zenuwinzinking krijg je ook de balen. Gezien het volstrekte gebrek aan geloofwaardige context had dit hele boek 2/3 korter gekund. Dan was het nog steeds slecht, maar dan waren mij de pagina’s na pagina’s leuterkoek bespaard gebleven.

6. amelie on November 2, 2012 at 11:26

oké het derde boek was misschien ietsje minder dan het eerste en het tweede boek maar wat jij schrijft klopt helemaal niet! want als je een paar bladzijden in het boek had gelezen kon je toch nog niet weten hoe het ging aflopen!

7. Ricardo on May 12, 2013 at 00:22

Ik vond het 3de boek best goed. Het is een waardige afsluiter van een geweldige boekenserie. Ik ben het totaal niet eens met deze retentie wat blijkt dat je gewoon op je eigen gevoel moet afgaan. Ik vond er juist veel verrassende dingen in zitten zoals de dood van Finnick. Maar ook de rol van Coin op het eind vond ik goed bedacht. Wel vind ik het jammer dat je zo weinig nasleep van alles had. Dat je maar een klein stukje kreeg te lezen van hoe het later met Katniss en Peeta is. En of Gale ook getrouwd is.

8. Annaaa! on July 13, 2013 at 17:22

Ik vond het derde boek iets minder leuk (en spannend) dan de eerste en de tweede, maar verder vond ik het wel een leuk boek alleen soms oook wel erg zielig en ik vond het wel jammer dat gale en katniss niet verliefd werden op elkaar… Maar verder wel een leuk boek 🙂

9. Jasper Ducastel on March 5, 2015 at 22:43

Ik vond het derde boek zeker niet slecht! De personages kwamen voor mij wel allemaal goed aanbod, er stoorde me niets aan de personages toen ik het boek las. Dat het verhaal kaarsrecht naar het einde gaat vind ik wat overdreven, er zit toch nog een degelijke opbouw in. Alleszins heeft Suzanne Collins me weer verbaasd met haar beeldende schrijftaal waardoor je je alles perfect kan voorstellen. Toch had ze veel meer kunnen doen met het einde volgens mij! Het einde is het enigste dat me echt dwarszit aan het boek, zonde van zoo’n mooie trilogie zo af te sluiten.