Recensie | Veronica Roth – Inwijding

Beatrice is zestien en dit betekent dat ze voor een belangrijke keuze staat. In het Chicago in de toekomst leven de mensen in vijf verschillende facties: Oprechtheid, Vriendschap, Zelfverloochening, Eruditie en Onverschrokkenheid. Elke zestienjarige moet beslissen in welke factie hij of zij wil gaan leven. Als je voor een andere factie kiest dan die waar je in bent geboren, zul je daarna je ouders niet meer zien en ook moet je een hele nieuwe levensstijl opbouwen. Maar eerst moet je de harde inwijding van de gekozen factie doorstaan. Beatrice is ook nog eens anders dan de meeste zestienjarigen, het is voor haar nog moeilijker om een factie te kiezen en ze moet haar geheim voor haar vrienden bewaren.
Verder ontstaat er steeds meer onrust in de samenleving. De Zelfverloochenaars regeren al jaren, omdat zij onzelfzuchtig beslissingen zouden nemen, maar de Erudieten zijn het niet meer eens met de manier waarop wordt geregeerd. Dit zorgt voor spanningen, waar Beatrice midden in komt te staan.

Inwijding is makkelijk geschreven en leest lekker weg. Het is gemakkelijk om je in Beatrice in te leven, ook al staat zij voor keuzes waar wij niet over hoeven na te denken. Maar dit geeft wel stof tot nadenken. Wat zou je zelf doen en welke factie zou jij kiezen?
Hoewel het niet uitvoerige aanbod komt, laat Veronica Roth wel wat los over waarom deze samenleving heeft gekozen om te leven in facties. Na een oorlog wilde iedereen ervoor zorgen dat dat nooit meer zou gebeuren. Omdat iedereen verschillende redenen voor die oorlog zag, zijn de facties opgericht. Zo vinden de Zelfverloochenaars bijvoorbeeld dat de vrede kan worden bewaard als mensen onzelfzuchtig zijn en denken de Oprechten dat oorlog voorkomen kan worden als iedereen eerlijk is.
Helaas is het niet helemaal duidelijk waarom je je familie niet meer zou mogen zien als je van factie veranderd. Behalve dat iedereen leeft met de gedachte ‘factie voor familie’, wordt dit niet héél overtuigend uitgelegd en dat is jammer.

Het verhaal is spannend, maar op bepaalde punten wel wat voorspelbaar. Toch wil je graag doorlezen en weten wat er verder gebeurd. Bovendien is het idee van de verschillende facties goed gevonden. Het maakt dat Inwijding een leuk boek is om een keer gelezen te hebben en het is te hopen dat het volgende deel weer net zo vermaakt.
(Sophie Brolsma)

Inwijding
Veronica Roth