Recensie | Vera Odenthal – Het Enigma van Kay Templer

Kay Templer weet dat hij een lichtmeester is, een ridder van de Graal. Hij ziet geesten, schaduwmensen die anderen niet zien. Wanneer zijn ouders een oude villa kopen en ze daarheen verhuizen, wordt zijn gave aangesproken door de geest van een klein meisje. Ze verschijnt en voor het eerst ziet hij een schaduwmens helemaal, al is het via een spiegel. Hij besluit het meisje te helpen de waarheid achter haar dood aan het licht te brengen. Zijn zoektocht brengt Kay, zijn vrienden en zijn ouders naar Duitsland en Schotland, naar oude bekenden van de voormalige eigenaresse van de villa. Maar de duistere waarheid blijkt dichterbij te zijn dan ze denken.

Met Het Enigma van Kay Templer zet Vera Odenthal een interessante jeugdthriller neer. Het verhaal ademt de legende over de Heilige Graal, iets dat veel mensen aanspreekt. Het is geschreven vanuit de hoofdpersoon, maar wat meer diepgang in de gevoelens van Kay zou de band met de lezer versterkt hebben. Net als de andere jeugdigen die in het boek voorkomen, blijft Kay plat en oppervlakkig. Puberale uitdrukkingen en grappen worden naar gelang het boek vordert vervelend. Ook bij de volwassenen die in dit boek voorkomen zit geen diepgang. Ze vertonen gedrag dat eerder aansluit bij de hoofdpersoon dan dat het ouderlijk gezag uitstraalt. Een voorbeeld is dat een man een driftig kind op zijn kop in een vuilnisbak zet. Ten eerste is het zijn eigen kind niet eens en ten tweede doe je dat niet met een driftig kind. Uiteindelijk denk je dat Kay zijn gave als lichtmeester zal gebruiken om het kwaad te verdrijven. Dat gebeurt helaas niet spectaculair, eerder luguber, en dat is een misser.

Het verhaal leest lekker weg. De schrijfstijl is simpel en met korte zinnen. Af en toe staat er een zin of opmerking die je niet begrijpend terzijde moet schuiven en geen derde keer moet lezen. De nietszeggende dialogen tussen de jongelingen en de houding ten opzichte van elkaar zijn herkenbaar uit de pubertijd. Hier zal de jeugdige lezer zich mee kunnen identificeren. Echter, met wat meer aandacht voor gevoelens en details had het verhaal meer geboeid.

Het Enigma van Kay Templer zal zeker de jonge lezers onder ons aanspreken. Het bevat avontuur, mysterie en zoektochten brengen je buiten de grenzen van ons land. Aangezien het verhaal niet alles vertelt over Kay en zijn vrienden en de bijzondere school waar ze op zitten, blijft deze ontbrekende kennis je nieuwsgierig maken naar het volgende deel.
(Marieke Mater)

Het Enigma van Kay Templer
Vera Odenthal