Recensie | Umberto Eco – De Geschiedenis van Imaginaire Landen en Plaatsen

9200000011320969Eén van de kenmerken van het genre van fantasy is dat het plaatsvindt in een fictieve wereld – compleet fictief of gesitueerd in onze wereld, maar met andere kenmerken of dimensies. Niet zelden wordt er voortgeborduurd op eeuwenoude verhalen over zulke plekken, of worden nieuwe imaginaire werelden gebaseerd op verloren gegane plaatsen. Zoals de verdwenen steden Avalon en Atlantis; de berg Olympus waarop de Griekse Goden vergaderingen houden; de Oriënt zoals Marco Polo die beschreef; of het legendarische Rennes-le-Chateau waar volgens de priester Saunière de heilige Graal verborgen zou zijn.

De Geschiedenis van Imaginaire Landen en Plaatsen is een verzamelwerk van fragmenten waarin deze plaatsen beschreven worden, die door de wereldberuchte schrijver Umberto Eco toegelicht en in perspectief geplaatst worden. Als je even niet meer weet hoe het zat met het eiland Ultima Thule, of hoe de tempel van koning Salomo er ook alweer uit zag, dan heb je het juiste boek in handen om dat tot in detail uit te zoeken. Het bijna anderhalve kilo (!) zware werk is voorzien van prachtige, uiterst nuttige illustraties en afbeeldingen en lange citaten waarin de legendarische plaatsen beschreven worden.

Aan het ene kant is het een minpunt dat een illustere figuur als Umberto Eco zelf op de achtergrond blijft en alleen als verzamelaar van bronteksten optreedt. Anderszins maakt dat De Geschiedenis van Imaginaire Landen en Plaatsen ook zo ideaal: het blijft zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke beschrijvingen – hoe verwarrend die ook mogen zijn. Daar is Eco dan weer voor: in de hoofdstukken voorafgaand aan de citaten neemt hij – hoe beknopt soms ook – de mogelijkheid om zijn mening uit te spreken en kleuring te geven aan de genoemde plaatsen en de betrouwbaarheid van de bronnen. Daarmee is De Geschiedenis van Imaginaire Landen en Plaatsen meer dan enkel een bloemlezing: het is ook een verzameling essays. Zowel een ultiem koffietafelboek als een serieus naslagwerk dus.

Titel: De Geschiedenis van Imaginaire Landen en Plaatsen
Auteur: Umberto Eco
432 pagina’s