Recensie | Trudi Canavan – Sonea 2: De Rebel

sonea2derebelSonea heeft de Dievendoder en magiër Skellin ontmaskerd, die zich nog steeds schuil houdt in de stad. Sonea probeert alles om hem te vinden, maar Skellin krijgt hulp van de onderwereld. Daarnaast krijgt ze ook te maken met twee jonge magiërs die Zwarte Magie proberen te leren. Ondertussen verblijft haar zoon Lorkin bij de Verraders, een groep Sachakaanse rebellen. Hij probeert hun unieke samenleving en magie te doorgronden, en dat is niet eenvoudig.

In het tweede deel van de Sonea-trilogie gaat Trudi Canavan verder waar ze in het vorige deel gebleven is. Sonea zoekt de Dievendoder, Lorkin verblijft bij de Verraders en Dannyl worstelt met zijn gevoelens, terwijl hij de gaten in de geschiedenis probeert te dichten. Naast de vertrouwde personages komt er in dit deel ook een nieuw personage bij: Lillia, een magiër van eenvoudige afkomst die in een moordcomplot wordt meegesleept.
Net als in het vorige deel weet Canavan een spanning op te roepen die bijna het hele boek stand houdt. Ondanks dat sommige plotwendingen al te verwachten zijn, blijft het spannend. Door op de juiste momenten van perspectief te wisselen, weet ze de lezer nieuwsgierig te houden. Grote gevechten en dramatiek blijven uit, maar juist de worstelingen van de personages weten te boeien. De nieuwe verhaallijn van Lillia is een goede toevoeging. Daarnaast leer je ook steeds meer over de geschiedenis van Sachaka en Kyralia.

Toch laat Canavan in dit tweede deel wat steken vallen. De verhaallijn van Dannyl weet niet altijd te boeien. Als gezant in Sachaka kan hij niet veel, waardoor hij vooral aan het tobben is. Dit totale gebrek aan actie gaat na een tijdje vervelen. Hierdoor ontstaat de neiging om door te bladeren, omdat de andere personages veel interessanter zijn. Daarnaast blijft het toch een tweede deel, waarin spanning wordt opgebouwd, maar waar een grote climax uitblijft. Die komt hopelijk in het derde en laatste deel.

Auteur: Trudi Canavan
Titel: Sonea 2, De Rebel
Pagina’s: 394