Recensie | Tisa Pescar – Alfa, het geheime leven van Radu Lupescu

9200000009985272Radu Lupescu heeft na jaren zijn commune verlaten om een gastcollege te geven aan de universiteit van Targu Mures, in Roemenië. Daar hoort hij een vreemde stem, die zegt te weten wat hij is. Die stem brengt Radu behoorlijk in verwarring, want hij is geen mens, maar een moroi, een weerwolfvampier. Voor zover hij wist waren hij en een aantal anderen, waarmee hij een commune vormt, de enige weerwolven, maar er zijn er meer. Voordat hij het beseft, wordt hij meegesleurd in een strijd tussen twee Roemeense weerwolfroedels en is hij zijn leven niet meer zeker. Zijn ‘familie’ in Frankrijk heeft het ook niet makkelijk. Naast hun gewone problemen hebben ze te maken met Tamar, een jongeman die pas net besmet is met het weerwolfvirus. Tamar heeft moeite om zich aan te passen aan zijn nieuwe situatie en wil er het liefst zo snel mogelijk vandoor.

Verwacht in Alfa geen schattige sexy wolven, maar brute dieren die moeite hebben om hun instincten de baas te zijn. Hoewel Radu al vanaf zijn geboorte een weerwolf is, kost het hem nog steeds moeite om het roofdier in hem de baas te zijn. Daarnaast ondervindt hij ook de nadelen van het vampier-zijn: zonlicht is geen pretje en hij moet zich regelmatig voeden met bloed om overeind te blijven. Het feit dat hij hiermee worstelt, maakt hem een interessant personage. Hij wil niet opvallen en beschaafd blijven, maar zijn aard maakt hem dat erg lastig. Via de jonge Franse travestiet Tamar krijgen we inzicht in zijn chaotische familie. Doordat Tamar geen flauw idee heeft wat het inhoudt om een weerwolf te zijn, krijgt de lezer een waardevol kijkje in het ontstaan en bestaan van deze familie.

Het is duidelijk te zien dat Pescar al eerder geschreven heeft over de meeste personages. (Voorheen publiceerde ze enkele boeken over Radu’s familie bij uitgeverij Kramat.) Elk personage heeft zijn voorgeschiedenis en handelt op zijn eigen wijze, waardoor er al snel een verlangen ontstaat om meer te weten te komen. Door het verhaal heen weet Pescar vragen op te roepen en beantwoordt ook de meeste. Hierdoor blijft het verhaal spannend, ondanks dat je sommige wendingen al ziet aankomen. Het plot is vrij rechtlijnig en Pescar stevent, zonder al te veel afleiding, op de climax af. Hierdoor schiet je door het verhaal heen.

Alfa is een fijn boek dat een interessante draai geeft aan de bekende weerwolfverhalen. Soms is het wel iets voorspelbaar, maar de personages zijn zo boeiend dat je het in een ruk uitleest.

Tisa Pescar
Pagina’s: 326