Recensie | Terry Goodkind – De Tweede Wet van de Magie: Steen der Tranen

terry goodkind steen der tranenNadat hij Darken Rahl heeft verslagen, gaat Richard met Kahlan terug naar het Moddervolk om te genieten van wat welverdiende rust. Helaas wordt deze al snel verstoord. Hun nachtmerrie blijkt nog maar net te zijn begonnen. Richard komt erachter dat het verslaan van Darken Rahl niet het einde van hun problemen betekent: door het openen van één de kistjes van Orden is de sluier van de onderwereld gescheurd, waardoor de ontsnapping van de Wachter nabij is. Richard blijkt de enige te zijn die de scheur kan dichten. Hij wordt echter door hevige hoofdpijnen geteisterd en ze worden met de minuut erger. Om hieraan te kunnen ontsnappen, moet Richard zijn grootste angst werkelijkheid laten worden. Het enige alternatief is de dood.

Het verhaal komt wat traag op gang en heeft tijd nodig om op een goede snelheid te komen. Eenmaal daar neemt het je echter mee in een spannend en afwisselend avontuur. We komen meer te weten over de verschillende personages. Zo leren we een sterke, onafhankelijke Kahlan kennen. In het eerste boek leek ze eerder een zwakke vrouw, maar in dit deel ontpopt ze zich tot een grote leider. Ook Richard wordt verder uitgediept en er lijkt meer in hem te zitten dan aanvankelijk gedacht. Het enige nadeel is dat de auteur steeds krachten en vaardigheden voor hem verzint wanneer hij ze nodig heeft, waardoor het voor een lezer die graag zelf nadenkt over een oplossing voor het probleem frustrerend kan zijn.

Hoewel de gedetailleerde beschrijvingen het boek tot leven brengen, zijn de uitgebreide gedachtegangen van Richard en Kahlan eerder saai. Vooral omdat ze door Terry Goodkind gebruikt worden om een aantal zaken die eerder in dit (of het vorige) boek voorkwamen nog eens te herhalen. De lezers die de boeken niet snel na elkaar lezen, kunnen deze herhalingen misschien waarderen, maar voor anderen zijn dit onnodige pauzes in het verhaal.

Steen der Tranen bevat een aantal verrassende wendingen waardoor het boek je ondanks zijn lijvigheid toch blijft boeien. De afwisseling van standpunt tussen de verschillende personages zorgt voor aantal cliffhangers die je vol spanning doen uitkijken naar het vervolg. Al bij al is het een goed geschreven boek met een sterk verhaal dat je blijft boeien tot de laatste pagina.
(Stephanie Vranken)

Titel: De Tweede Wet van de Magie: Steen der Tranen
Auteur: Terry Goodkind