Recensie | Terry Brooks – De Bewakers van Faerie

Terry Brooks - De Bewakers van FaerieDe jonge druïde Aphengloed leest het dagboek van een verliefd, jong elfenmeisje dat duizenden jaren eerder leefde, toen de wereld nog Faerie heette en de Elfenstenen waakten over het land en haar inwoners. Het dagboek bevat de schokkende waarheid over de verdwijning van de Elfenstenen. Door deze gevaarlijke kennis wordt Aphengloed een doelwit voor vijanden die tegen de magie van de Elfenstenen zijn. Ze vlucht terug naar de bescherming van Paranor, het magische bolwerk van de druïden. Daar zoekt ze de raad van de Aartsrhys, Khyber Elessedil. Samen met een aantal bondgenoten ondernemen ze een grote queeste op zoek naar de Elfenstenen om de wereld te behouden voor een nieuwe duisternis.

De Bewakers van Faerie is het eerste deel van De Donkere Erfenis van Shannara-trilogie. Het is het dertigste boek van Terry Brooks en bouwt voort op eerder geschreven boekenreeksen van de auteur. Het speelt zich zeven jaar na De Hoge Druïde van Shannara-trilogie af. Toch is dit verhaal volledig op zichzelf te lezen. Het is een meerwaarde om de geschiedenis van de wereld waarin het zich afspeelt te kennen, maar geen absolute noodzaak.

Het boek is mooi opgebouwd en boeiend geschreven. Brooks heeft een aangename, vlotte pen. Er zit veel spanning in zodat de aandacht van de lezer vastgehouden wordt. De auteur wist duidelijk waar hij naartoe wilde met dit boek. Het verhaal is ‘to the point’, de verhaallijnen zijn niet te complex en goed te volgen en er zijn geen overbodige personages en beschrijvingen. Het hoofdpersonage is goed uitgewerkt en interessant. Het is als lezer gemakkelijk om je met haar te identificeren.
Toch zou dit boek net iets meer complexiteit kunnen gebruiken. Het zou het verhaal naar een iets hoger niveau tillen. Nu blijft het, door zijn doelgerichtheid, op de oppervlakte.

Al bij al is het een boeiend en ontspannend boek, ideaal om van te genieten in het zonnetje. De volgende twee delen van de trilogie zijn reeds gepubliceerd, maar nog niet naar het Nederlands vertaald.
(Stephanie Vranken)

Titel: De Bewakers van Faerie
Auteur: Terry Brooks