Recensie | Tahereh Mafi – Vrees me

TM1 Vrees MeHaar gave, haar vloek. Daarvoor zit Juliette al 264 dagen in een donkere betonnen cel. Ze krijgt net genoeg te eten om in leven te blijven. Dan wordt haar eentonige gevangenenbestaan ruw verstoord doordat ze een kamergenoot krijg. Een oude bekende van haar waarvan ze dacht dat ze hem voor altijd kwijt was. Adam.
Het Herstel heeft de regie over de overblijfselen van de mensheid overgenomen en voert een strak beleid. Hun leider Warner heeft grootste plannen met Juliette en probeert haar voor zich te winnen. Daar gebruikt hij Adam voor. Maar Juliette is bang voor haar gave, haar vloek en wilt het niet als wapen gaan gebruiken. Adam heeft echter andere plannen met Juliette. Ergens sluimert het Verzet tegen Het Herstel en het groeit. Haar gave zou daar geen vloek zijn. Maar er is iets wat Adam niet weet. Net als hij kan Warner Juliette aanraken. Iets wat normaal gesproken dodelijk is. Door haar gevoel voor Adam gaat ze mee in zijn plannen. Het wordt een zoektocht naar de plek waar ze thuishoort. Een plek waar ze kan zijn wie ze is.

Het verhaal van Juliette speelt zich af in een futuristische wereld waarin geen vogels meer fluiten en het weer onstuimig en vreemd is. Het laatste restje van de mensheid wordt onderdrukt door het Herstel wat, zoals de naam al aangeeft, belooft de mensheid te herstellen. Maar het tegendeel is waar. Ze willen Juliette als wapen gebruiken maar hebben geen idee wat ze met haar aan moeten. De harteloze Warner probeert door haar dicht bij zich te houden en haar hart te winnen, haar gave te peilen en haar aan zich te binden. Maar Juliette wil vrij zijn, net als de vogel waar ze over droomt en ze ontpopt zich als een heldin. In de loop van het verhaal worden haar gevoelen voor Adam sterker en dat maakt haar ook sterker.

De schrijfstijl van Tahereh Mafi is meeslepend. Het verhaal loopt in het begin nog niet erg maar wanneer het op gang komt is het moeilijk om het boek weg te leggen. De gedachten van Juliette zijn met een flinke diepgang geschreven. Het meisje is psychisch beschadigd door haar verleden en dat is goed weergegeven. De doorgehaalde zinnen zijn gedachten die ze denkt maar niet wil denken, ondanks dat het de waarheid is en ze het zo ervaren heeft. Tahereh heeft ook niet-kloppende zinnen gebruikt om de chaos in het hoofd van Juliette te benadrukken. In de loop van het boek valt het op dat deze doorgehaalde en grammaticaal verkeerde zinnen minder worden. Dit loopt gelijk op met het zelfvertrouwen wat Juliette aan het opbouwen is.

Vrees Me is het eerste deel van een reeks over Juliette. Ondanks het wat moeilijke begin van het boek is het aan te raden verder te lezen. Want zodra het verhaal je heeft gepakt, leg je het niet zo makkelijk meer weg.
(Marieke Pallada)

Untitled-4.5
Titel: Vrees Me