Recensie | Studio Dick Laan – Pinkeltje in de Efteling

920000002209166137 jaar na het verschijnen van het laatste avontuur van Pinkeltje, belandt hij weer in een nieuw avontuur. Het kleine mannetje met de rode jas en de blauwe punt muts komt per ongeluk in de Efteling terecht. Een vreemd land, waar alle inwoners tot leven komen als de bezoekers weg zijn, maar ook ver van Pinkeltjesland en Pinkelotje. En dan is er ook nog Meneer Raaf die Pinkeltje koste wat kost weg wil hebben uit de Efteling zodat hij zelf de baas kan worden. Gelukkig wordt Pinkeltje geholpen door Mees Muis.

Pinkeltje in de Efteling is geschreven door Studio Dick Laan om het werk van de Nederlandse schrijver te eren en voort te zetten. De studio is speciaal opgezet door Uitgeverij Unieboek Spectrum omdat ze de schrijver van de boeken geheim willen houden. Daarnaast heeft de uitgeverij aangegeven dat het nieuwe avontuur van Pinkeltje niet bij een boek blijft.

De avonturen van Pinkeltje heeft de harten gestolen van vele kinderen en volwassenen en het boek opent dan ook met een kleine introductie van Pinkeltje. Liefhebbers van de boeken zullen reikhalzend uitkijken naar dit dertigste avontuur. Naast Pinkeltjes avonturen in Artis en Madurodam, kon de Efteling niet uitblijven.

Toch mist het boek de magie van Dick Laan. Voor volwassenen is het pijnlijk duidelijk dat dit boek geschreven is door een andere schrijver. Ten eerste begint het boek niet met Pinkeltje die op bezoek gaat bij Mijheer Dick Laan, iets wat wel het geval was bij de andere 28 boeken (behalve het eerste). Pinkeltje was altijd een slim mannetje dat overal een oplossing voor had en iedereen altijd hielp. Helaas wordt hij het nieuwe boek neergezet als een hulpeloos kaboutertje dat heel veel ‘help’ roept en een beetje stuurloos door de Efteling dwaalt. Heel even komt de ‘oude’ Pinkeltje om de hoek kijken als hij een kabouter redt, maar daar blijft het ook bij.

Het valt te betwijfelen of de kinderen die nu gaan opgroeien met Pinkeltje dit door zullen hebben. Het verhaal speelt zich af op een plek die veel kinderen zullen kennen en de sprookjesfiguren die stiekem tot leven komen als de mensen weg zijn, is geweldig. Toch zal het de volwassenen niet ontgaan dat Pinkeltje en de schrijfstijl veranderd zijn – en dat is jammer. Het was beter geweest als de verhalen voor Pinkeltje alleen door Dick Laan geschreven werden. Immers, in dit boek is Pinkeltje niet op bezoek geweest om over zijn avonturen te vertellen, en dat merk je.

Untitled-2.5
Titel: Pinkeltje in de Efteling
Auteur: Studio Dick Laan