Recensie | Stephen King – Joyland

JoylandDevin Jones heeft een zomerbaantje aangenomen in het pretpark Joyland, en hij voelt zich er helemaal thuis. Wanneer zijn vriendin het uitmaakt, is hij al helemaal blij met de afleiding. Ook in dit pretpark doen er vreemde verhalen de ronde over het spookhuis, maar wanneer Devin met zijn vrienden een ritje maakt, lijken de verhalen wel heel accuraat. Devin raakt in de ban van het spookhuis en probeert, met hulp vanuit allerlei, soms onverwachte hoeken, uit te zoeken hoe de vork in de steel steekt.

In Joyland weet Stephen King het niet echt originele ‘spokend-spookhuis verhaal’ in de vorm van een thriller weer te geven met een aantal wel degelijk originele karakters en wendingen. Door niet op het spookhuis te focussen heeft dit verhaal toch iets vernieuwends en leest het zeker niet als een cliché.

Toch is dit in vergelijking met andere werken één van Kings tammere boeken. Voor de lezers die het vooral om de extreme spanningen en gruwelen te doen is, kan dit verhaal te lieflijk en zelfs saai over komen.

Hoewel Joyland zeker de nodige spanning kent en een goed verhaal verteld, laat de uitwerking op sommige punten te wensen over. Zo blijven er voor de kritische lezer vragen onbeantwoord en is het bij sommige stukken niet helemaal duidelijk wat ze toevoegen aan het geheel. Daarentegen sluiten de overige delen van het verhaal naadloos op elkaar aan. En laten we eerlijk zijn elk leven kent zijn onduidelijk heden en zo waarschijnlijk ook dat van Devin Jones.

Een wat kalmer boek van Stephen King dus maar voor de lezer die niet al te sensatiebelust is zeker de moeite waard.
(Erin de Vrijer)

Joyland