Recensie | Siobhan Hayes – Het Meisje met de Groene Ogen

Siobhan Hayes - Het Meisje met de Groene OgenAls Katy Rivers’ bus een andere bus passeert, ziet ze het meisje met de groene ogen voor het eerst, en meteen krijgt ze een ongemakkelijk gevoel. Na die eerste bijna- ontmoeting ziet Katy het vreemde meisje overal: rondom haar huis, bij vrienden. Ze blijkt Genevieve te heten, is pas in de omgeving komen wonen en gaat zelfs naar dezelfde school als Katy.

Genevieve lijkt van plan te zijn Katy’s leven tot een hel te maken. Ze probeert Katy’s vriendinnen Nat en Hannah tegen Katy op te zetten en vernielt schoolwerk. Genevieve pakt zelfs op zeer geraffineerde wijze Katy’s vriendje Merlin af. En de woorden die ze fluistert en de dingen die ze over Katy weet… griezelig gewoon. Hoe hoger de geheimzinnige gebeurtenissen zich opstapelen, hoe meer Katy begint te denken dat Genevieve een echte heks is. Het is maar goed dat ze Luke heeft, de buurjongen waarmee ze is opgegroeid. Met zijn nuchtere logica laat hij haar telkens de andere kant van het verhaal zien. Zonder hem zou ze echt gek worden. Samen met Luke begint Katy het raadsel te ontrafelen. Maar is Genevieve het nare, achterbakse meisje waar Katy haar voor houdt, of is het Katy zelf die maar niet aardig kan doen tegen Genevieve.

Het is spannend om mee te leven met dit vol vaart vertelde verhaal van auteur Siobhan Hayes. De detectivetocht van Katy en Luke en de hekserige kwaliteiten van Genevieve zorgen voor mysterie en spanning. Katy is een bijzonder sympathiek en echt karakter, Genevieve is akelig en gemeen, maar ook kwetsbaar. Alle bijkarakters zijn goed uitgewerkt. Romantiek, spanning en een intrigerende verhaal lijn. Een boek dat beslist de moeite waard is.

Hier en daar bevat het verhaal een slordigheid of een foutje. Ook had er een beter balans mogen zijn tussen mooie, creatieve zinnen – “Ze was een geheugenflard die verdampte en mij weer onzeker achterliet.” – en de haast kinderachtige zinnen die daar soms pal achteraankomen: “Mijn ogen hielden me vast voor de gek”.
In hoeverre Hayes hieraan schuldig is, of de vertaling door Tjalling Bos het verhaal parten speelt is moeilijk te zeggen. Zinsneden als ‘met ogen op stokjes verslond ik het verhaal’ (p86) en ‘ik dacht alsmaar na’ (p91) bijvoorbeeld, hadden in elk geval best wat vlotter en moderner gemogen.

Toch kan dit geen reden zijn om het verhaal te laten liggen. En aangezien Hayes niet in de ‘alles uitleggen’ valkuil is getrapt, zijn er aan het einde van het verhaal zijn precies genoeg raadsels over om nog een tijdje na te denken over alle gebeurtenissen. Alles blijkt griezelig goed te kloppen. Het meisje met de groene ogen is een compleet verhaal. En dat is best verfrissend, in de groeiende stapel trilogieën.
(Ingrid Bilardie )

Titel: Het Meisje met de Groene Ogen
Auteur: Siobhan Hayes