Recensie | Simon Scarrow – Gladiator 1: Vechten voor Vrijheid

Simon Scarrow - Gladiator 1Voor de ogen van de jonge Marcus wordt zijn vader, een oud-centurion, door de mannen van Decimus gedood. Decimus had Titus geld geleend om zijn gezin te onderhouden omdat de oogsten waren mislukt. Geld om de man terug te betalen hebben ze niet dus claimt Decimus alles wat ze hebben. Nadat zijn vader is vermoord, worden Marcus en zijn moeder als slaaf meegenomen om voor Decimus te werken. Als Marcus onderweg weet te ontsnappen, heeft hij een helder doel voor ogen: naar Rome om de oude generaal van zijn vader in te lichten, zich te wreken op Decimus en zijn moeder te bevrijden. Tijdens zijn reis naar Rome wordt hij door een ongelukkige gebeurtenis het bezit van Porcino. Op de gladiatorenschool van deze man wordt Marcus opgeleid tot gladiator. Het is een zware tijd voor Marcus: de trainingen zijn zwaar en de leraren onverbiddelijk. Van binnen groeit de haat jegens de man die verantwoordelijk is voor de dood van zijn vader en de ontvoering van zijn moeder. Marcus gebruikt de woede in de arena en wordt een veelbelovende leerling. Wanneer er gevechten worden georganiseerd ter ere van hoog bezoek, wordt Marcus tegenover zijn grootste rivaal gezet. In dit gevecht op leven en dood leert Marcus hoe het is om een echte gladiator te zijn.

Vechten voor Vrijheid vertelt het verhaal van de jonge Marcus die ten koste van alles naar Rome wil om hulp te vragen voor het onrecht wat hem is aangedaan. Marcus, die ongeveer elf jaar oud is, heeft in het begin van het boek nog enigszins jongensachtige trekken. Door de harde tijd in de gladiatorenschool ontwikkelt hij zich razendsnel tot een volwassen jongeman. Hij is pienter, al heeft hij weinig tijd om na te denken. Overleven is het enige wat telt.

Het boek leest als een trein. Met korte zinnen en weinig hoogdravend taalgebruik is het ook voor de young-adults onder ons een heerlijk boek om te lezen. Het verhaal trekt je mee in het leven van Marcus en zijn drang om te overleven. Het is zo geschreven dat je bijna de pijn van de jongen kan voelen. Soms lijkt het of Marcus teveel denkt aan zijn doel om de generaal in Rome te bereiken en is het bijna irritant dat het weer herhaald wordt. Maar als je bedenkt dat dit doel is het enige is wat de jongen op de been houdt, lees je er al snel overheen. Al met al is Vechten voor Vrijheid een boek om lekker voor te gaan zitten. Gelukkig is er een tweede deel van Gladiator verschenen, want Marcus heeft nog een lange weg te gaan voordat hij zijn uiteindelijke doel zal bereiken.
(Marieke Mater)

Titel: Gladiator 1: Vechten voor Vrijheid
Auteur: Simon Scarrow