9200000022070874Nathan groeit op in een wereld vol witte en zwarte heksen. Zijn vader is een beruchte zwarte heks en wordt door iedereen gevreesd. Zijn moeder, een witte heks, is dood. De witte heksen zijn bang voor Nathan en sluiten hem op. Want op de dag dat hij zeventien wordt, kan hij alleen de zwarte magie van zijn vader erven, mits die hem drie inwijdingsgeschenken geeft. Als Nathan die niet op tijd ontvangt, sterft hij. Er zit voor Nathan niets anders op dan te ontsnappen en zijn vader op te sporen als hij in leven wil blijven. Maar hoe kan hij vluchten als iedereen hem in de gaten houdt en hij niemand kan vertrouwen, ook het meisje op wie hij verliefd is niet? En als hij al weet te ontsnappen, vindt hij dan op tijd zijn vader? Want de witte heksen zullen de jacht op hem openen…

De eenvoudige, maar mooi uitgewerkte cover maakt meteen duidelijk dat dit boek draait om één van de standaardthema’s in het Fantasy-genre. De strijd tussen Goed en Kwaad is echter nog nooit zo vaag geweest, want niemand in dit verhaal is helemaal wit of zwart. Precies, Half Zwart, de titel dekt de lading, hoewel het net zo goed Half Wit had kunnen zijn.

Dat is meteen de vraag waarmee Nathan worstelt. Hij is een Halve Code en volgens de witte heksen is hij gedoemd om zwart te worden. Zelf is hij daar nog niet zo zeker van, maar tegen de witte heerschappij vechten lijkt een hopeloze zaak. Wat volgt is een aaneenschakeling van gebeurtenissen waarin Nathan het mikpunt is van psychologische onderdrukking, wraakacties en afstraffingen.

Nee, dit is geen boek om blij van te worden. Evenmin is het een verhaal waar je tot de laatste bladzijde toe aan vast gekluisterd blijft. Veel hiervan heeft te maken met de droge schrijfstijl die de auteur hanteert. Er staat namelijk in het hele boek geen woord te veel of te weinig, evenmin is er sprake van originaliteit of enige interessante gedachtegang. Het is gewoon netjes geschreven. Dat maakt wel dat het geheel makkelijk leesbaar is, maar laat de lezer ook een beetje op z’n honger zitten.

Al bij al is dit een vlot leesbaar debuut dat bij veel lezers in de smaak zal vallen.
(Evi Verhasselt)

Titel: Half Zwart