Recensie | Robin Hobb – De Eigenzinnige Prinses en de Bonte Prins

9200000009850424Felicity is de dochter van de min van Prinses Hoede. De meisjes groeien samen op en dankzij de soms hardvochtige adviezen van haar moeder blijft Felicity in de gratie van de prinses. Hierdoor kan ze een beter bestaan voor zichzelf opbouwen. Prinses Hoede blijkt echter een koppig en eigenwijs meisje te zijn. Haar eisen en woedeaanvallen beginnen onschuldig, maar worden naarmate ze ouder wordt erger. Felicity heeft al snel door dat ze door de prinses onvoorwaardelijk te steunen en haar eigenzinnige gedrag aan te moedigen een stevigere greep op haar positie krijgt. Tot op het moment dat de prinses de staljongen Lostler leert kennen en zwanger raakt. Felicity kan noch zichzelf noch de prinses beschermen, zeker niet wanneer het kind bij de geboorte dezelfde bonte huid blijkt te hebben als het paard van zijn vader.

De Eigenzinnige Prinses en de Bonte Prins vertelt het verhaal van de Bonte Prins, een belangrijk personage uit De Boeken van de Zieners en De Boeken van de Nar. Het kleine boekje brengt een mooi verhaal dat de wereld en de geschiedenis van de Zes Hertogdommen opnieuw tot leven wekt. Het boek kan gelezen worden door lezers die het werk van Robin Hobb niet kennen, maar biedt een grotere meerwaarde voor mensen die al eerder kennisgemaakt hebben met de leefwereld van de personages van Hobb.

Het verhaal wordt goed gebracht en hoewel het einde vrij voorspelbaar is, zijn er voldoende plotwendingen om de aandacht vast te houden. De manier van vertellen is anders dan de vorige boeken van de auteur. Waar in haar eerdere boekenreeksen de ervaringen en gedachten van verschillende personages aan bod komen in de ik-vorm, wordt dit verhaal vertelt door één persoon die de gebeurtenissen opschrijft voor volgende generaties. Door deze opzet krijg je slechts een beperkt inzicht in de gedachten en emoties van de personages waardoor het verhaal niet dezelfde impact heeft als het vorige werk van Hobb, maar het heeft ook niet die ambitie. De Eigenzinnige Prinses en de Bonte Prins is een sprookje dat op een aangename en ontspannende manier gebracht wordt en dat de moeite waard is om te lezen. Eenmaal je begonnen bent, is het moeilijk om het boek neer te leggen.
(Stephanie Vranken)

Titel: De Eigenzinnige Prinses en de Bonte Prins
Auteur: Robin Hobb