9200000030602636Anna woont in een klein huisje in het plaatsje Hooghduinen. Haar vader Gerrit is dichter, haar moeder is overleden. Anna kan erg goed tekenen en is een stil meisje. Op de nacht dat de vuurtoren van Hooghduinen omvalt, hoort ze voor het eerst weer de stemmen die haar jaren eerder ook al plaagden.
Voordat de vuurtoren op haar terecht kan komen, wordt haar leven gered door De Ekster, een voortvluchtige crimineel. Anna wordt meegesleept in een spannend avontuur waarin twee verloren gewaande beelden de hoofdrol spelen.

Zusters van de Zee heeft een sprookjesachtige, dromerige sfeer en moet het erg van die stijl hebben. De personages en de omstandigheden doen weinig realistisch aan – wie wordt er in Nederland aangevallen met vergiftigde werpsterren? – en het verhaal werkt dan ook alleen als de lezer bereid is de grenzen van de geloofwaardigheid wat op te rekken. Doden spreken en richten zich tot de Heer zelf om het verhaal van een goede afloop te voorzien, dubbelgangers bestaan en beelden zorgen voor een eeuwenoude vervloeking – en dat allemaal in een Noord-Hollands dorpje aan zee. Magisch realisme ten top, dus.
De personages blijven nogal plat. Hugo Peeters is een schurk zonder motief en zelfs het hoofdpersonage Anna wordt niet meer dan een mooi, koppig meisje dat goed kan tekenen. Ook het verhaal is vrij dun – vloek zorgt voor onheil tussen twee geliefden – en wordt opgeleukt door grote en kleine mysteries daaromheen: wie zijn de stemmen die tot Anna spreken en wie is degene die de misdaden van De Ekster pleegt?

Grootste minpunt aan het boek is dat het perspectief verspringt van het ene naar het andere personage: het ene moment hoor je Anna denken en het volgende moment blijk je in het hoofd van De Ekster te zitten. Dat maakt het boek soms rommelig en het zorgt ervoor dat je je juist op de spannendste momenten uit het verhaal wordt gehaald omdat je terug moet bladeren. Dat is erg jammer, juist omdat Zusters van de Zee verdraaid spannend kan worden.
Ondanks dat de personages veelal plat blijven en er plottechnisch niet zoveel te beleven valt, heeft Zusters van de Zee het pluspunt dat het vooral heel mooi en sfeervol is. Je ruikt de zee, proeft het zout en kunt de vogels horen fluiten. En dat is dan weer knap.

Zusters van de Zee is een charmant, beetje vreemd sprookje. Geen snelle, rauwe Young Adult, maar een bedachtzame herkauwer.

Titel: Zusters van de zee
Auteur: Robin Corbee