Recensie | Richelle Mead – Academicus Vampyrus / 1

Rose Hathaway heeft meer verantwoordelijkheden dan een gewone tiener. Als dhampir, de nakomeling van een vampier en een sterveling, heeft ze de beste eigenschappen van beide soorten meegekregen. Het enige doel in haar leven is het beschermen van Lissa, de laatste prinses van één van de koninklijke vampier bloedlijnen. Als Moroi, een sterfelijke vampier in het bezit van magie, is zij een doelwit van de Strigoi, de ondode vampieren.
Rose en Lissa hebben een bijzondere band, die Rose toelaat in het hoofd van Lissa te kijken. Na twee jaar voortvluchtig te zijn geweest, worden ze teruggebracht naar St. Vladimir’s Academie, om daar hun opleiding af te ronden. Hier kampen ze zowel met de gevaren binnen het roddelcircuit en de normale tienerwereld, met grotere en grimmigere plotten die dreigen door de hekken van de Academie te dringen.

In dit eerste deel van deze serie wijkt Richelle Mead al gelijk af van het standaard ‘tienerromance ontmoet vampierconcept’. Ze heeft haar vampierrassen gebaseerd op Roemeense legendes, wat het verhaal een originele insteek geeft. De lezer kruipt in het hoofd van Rose, die mede door haar opleiding een pittig karakter heeft ontwikkeld. Dit komt duidelijk naar voren door middel van de licht sarcastische opmerkingen die zijn verwerkt in de gedachtestroom van Rose. Dat maakt het verhaal iets luchtiger. Als lezer wordt je helemaal meegezogen in het karakter van Rose, en door haar band met Lissa krijgen we ook af en toe een kijkje in haar hoofd.
De verhaallijn start redelijk simpel en licht, maar verdiept gedurende het boek en krijgt een steeds donkerder tintje. Door de combinatie van droge humor, highschooldrama en een flinke dosis actie is dit boek niet alleen een aanrader voor de fans van het vampiergenre, maar ook voor de meer fantasy-georiënteerde lezers.
(Anouk Nuyten)

Academicus Vampyrus / 1
Richelle Mead