Recensie | Richard Schwartz – Het geheim van Askir 4: De Marionettenspeler

Richard Schwartz - Het geheim van Askir 4De krijger Havald, de halfelfin Leandra en hun metgezellen zijn op zoek naar een manier om weg te komen uit de exotische stad Gasalabad en hun reis naar Askir te hervatten. Het is hun enige kans om hulp te vinden tegen de macht van de heerser van Thalak, de gewelddadige tiran Kolaron, die hun thuisland dreigt te vermorzelen. Maar Kolarons hand reikt tot diep in Gasalabad en het gezelschap kan maar met moeite ontsnappen aan een reeks moordaanslagen. De vijand doet er werkelijk alles aan om hen binnen de stadsmuren te houden. Al snel is niet langer duidelijk wie ze kunnen vertrouwen. En wie is de mysterieuze tegenstander die schuilgaat achter de bijnaam ‘de Marionettenspeler’?

Bij het vierde deel van de serie over Askir zijn de verwachtingen hooggespannen. Nu de serie over de helft is wordt het toch tijd om van de woestijn in het land van de bestemming aan te komen. Dat zit er helaas niet in. Desondanks heeft Richard Schwartz het verhaal boeiend weten te houden en zijn de spanning en verrassing, die het eerste deel van de Askirserie zo leuk maakten, weer helemaal terug. Na de gebeurtenissen in het vorige boek zijn er nogal wat zaken die afgehandeld moeten worden en Havald en zijn kameraden worden tegen wil en dank in het politieke spel betrokken.

In het vierde deel nemen we weer afscheid van een deel van de karakters, wat eigenlijk een opluchting is. Op deze manier is er dan toch ruimte om de bijrollen wat meer uit te werken. We komen met name meer te weten over Serafine en Nathalie, die een belangrijke en verassende rol in het verhaal innemen. Het vierde deel pakt het verhaal beter op dan het vorige deel, wat een opluchting is en verwachtingen schept voor het laatste deel van de serie.
(Rebecca de Man)

Titel: Het geheim van Askir 4: De Marionettenspeler
Auteur: Richard Schwartz