Recensie | Richard Schwartz – Het geheim van Askir 3: Het oog van de woestijn

Richard Schwartz - Het geheim van Askir 3De krijger Havald, de halfelf Leandra en hun metgezellen zijn in de de woestijnstaat Bessarein verslagen. Vanaf dat moment gaat alles fout. Leandra valt in handen van een gewetenloze slavenhandelaar en Havald moet zich tot het uiterste inspannen om haar te bevrijden. Na tal van hindernissen en omzwervingen belandt het tweetal in de broeierige hoofdstad Gasalabad, waar alle ogen zijn gericht op een magisch artefact – het Oog van Gasalabad. Alles wijst erop dat via het Oog een deel van de waarheid over Askir te achterhalen is, een waarheid die verontrustender is dan Leandra en Havald ooit hadden kunnen vermoeden.

Het derde deel van de serie Het geheim van Askir, gaat verder waar we gebleven waren. Havald gaat op zoek naar Leandra terwijl hij zijn andere metgezellen doorstuurt naar Gasalabad. Gelukkig komt de groep in dit boek al snel weer bij elkaar. Een hele geruststelling omdat de verhaallijn in deel 2 toch wat mager is nadat de groep uit elkaar is gevallen.
Ook in dit deel gebeurt er veel. Als lezer val je van de ene verrassing in de andere. Jammer is wel dat Schwartz, net als in het voorgaande deel, nergens de tijd of de moeite neemt om de personages wat meer inhoud te geven. Vooral de bijfiguren zijn inhoudsloos. Jammer, want in het eerste deel van de serie kreeg je tenminste nog iets mee van de achtergrond van de personages. Het lijkt erop dat Schwartz er vanuit gaat dat dat genoeg is om een band met ze te krijgen.

Het boek is, net als zijn voorgangers, leuk en vlot geschreven en het boeit vanaf de eerste pagina weer. Hoe dan ook wil je weten hoe het Havald en zijn vrienden vergaat. Wat meer verdieping van de personages zou leuk zijn, maar ook zonder die verdieping is dit een vermakelijk boek om te lezen.
(Rebecca de Man)

Titel: Het geheim van Askir 3: Het oog van de woestijn
Auteur: Richard Schwartz