Recensie | Pure Fantasy Magazine nr. 21

Pure Fantasy is een magazine dat als podium dient voor Nederlandstalige fantasy, en wordt uitgeven door Alex de Jong. Het biedt zowel ruimte voor nieuw schrijftalent als oudgedienden en vertalingen.
Pure Fantasy zit boordevol verhalen binnen de genres fantasy, science fiction en horror, en biedt ook verfrissende artikelen en columns. In dit nummer zaten de winnende verhalen van de themawedstrijd ‘Deal’. Ook stelde Pure Fantasy vers bloed Adinda Volkers en Victoria van Zee voor.

Dit nummer van het Pure Fantasy Magazine is geen hoogvlieger. De meeste verhalen laten nauwelijks een goede indruk achter. Dit wil niet zeggen, dat er geen goede elementen in de verhalen zaten, want die waren juist wel aanwezig. Het gaat meer om de uitwerking die vaak slordig en amateuristisch aandoet.
Er zijn echter twee verhalen die de lezer wel weten te vermaken. Namelijk de science fiction verhalen Superschurk Superheld van Jeroen Verhoog en Altijd gedacht dat er een luchtje aan zat van Stan Nicholls.

In Superschurk Superheld laat Jeroen Verhoog goed uitgewerkte karakters zien die net als een huis een stevige fundering en dus diepgang hebben. Verhoog serveert met dit verhaal een mooie spanningsboog waarvan de lezer kan smullen. Samen met een goede sfeerzetting en vlotte overgangen tussen de verschillende scènes vormen dat de kruiden die bij dit heerlijke verhaal zeker niet ontbreken.

Altijd al gedacht dat er een luchtje aan zat van grootmeester Stan Nicholls is het beste verhaal in dit nummer van het Pure Fantasy Magazine. Het verplettert letterlijk al de andere publicaties in dit magazine. Nicholls toont met dit verhaal een zelden geziene kwaliteit in de fantastische genres. Ook in het Nederlandstalige taalgebied zal men deze geraffineerde manier van schrijven niet vaak tegenkomen.
De vaardige pen van Nicholls toont aan dat men niet altijd de ‘ongeschreven regels’ moet volgen. Misschien is het breken van al deze regels juist hetgeen wat het verhaal zo goed maakt.

Zoals al gezegd stelt Pure Fantasy Magazine 21 ook vers bloed voor. Het gaat om één verhaal van Adinda Volkers en twee verhalen van Victoria van Zee.
Adinda Volkers’ Monddood is een voorspelbaar en niet echt origineel verhaal in een standaard fantasy-setting. Het verhaal gaat te rechtdoor en mist een leuke twist. Positieve punten zijn dan weer de zeer pittige schrijfstijl van Volkers en de mooie personages die stuk voor stuk diepgang krijgen. Dit is een mooie eerste publicatie. De vraag die ons nu rest: zal de auteur met haar volgende verhaal Monddood evenaren of, liever zelfs, overtreffen?

Vers bloed Victoria van Zee kwam in dit nummer met liefst twee verhalen op de proppen. Het gaat om het fantasy verhaal Het gouden ei en het horrorverhaal Hart voor de zaak.
Het gouden ei is een grappig en vermakelijk verhaal, maar dat is jammer genoeg ook alles. Er had veel meer diepgang in dit verhaal mogen zitten. Ook de personages worden steeds ongeloofwaardiger naar het einde toe. Misschien had Van Zee met meer woorden het verhaal wel geloofwaardig kunnen neerzetten. Het slot was dan ook een echte teleurstelling. De simpele humor in Het gouden ei doet het verhaal nog een beetje in waarde stijgen.

Gelukkig is Hart voor de zaak een beter verhaal den Het gouden ei. Al heb je als lezer wel snel door waar het verhaal zal eindigen. De personages zijn goed uitgewerkt en de plot is mooi. Het (kleine) probleem is dat het echter noch horror, noch suspense is. Het verhaal heeft de lezer noch bang gemaakt noch honderden woorden in extreme spanning laten zitten. Het kan aan verschillende factoren liggen, waarvan het gebrek aan sfeer de voornaamste is. Het hele ‘er gaat iets verschrikkelijks gebeuren’ gevoel ontbreekt. Van Zee werkt bovendien het einde slordig af, waardoor het niet uit de verf komt. De auteur geeft wel lichte hints, maar net te weinig waardoor de lezer het noch warm, noch koud krijgt.

Van Zee heeft echter wel aangetoond dat ze kan schrijven. De meeste elementen die een verhaal goed kunnen maken zitten er ook in, alleen de uitwerking laat op zich wachten. Dat is jammer.

Naast deze vijf besproken verhalen schotelt dit nummer er nog vijf voor. Ze zijn niet allemaal geweldig goed en bovendien valt het op dat het niveau dat Stan Nicholls stelt, door de andere auteurs niet gehaald wordt. Echter zorgt Altijd al gedacht dat er een luchtje aan zat dat de verwachtingen van kwaliteit van de verhalen hoger ligt. Het is betreurenswaardig dat die verwachtingen niet worden ingelost.

Pure Fantasy Magazine biedt natuurlijk meer dan alleen verhalen. Recensies, artikelen en columns zijn sappige tussendoortjes en geven de lezer soms zelfs stof tot nadenken. Ook heeft het magazine een vervolgverhaal geschreven door Tais Teng. Echter mag het nu stilaan eindigen. De lezer heeft het steeds moeilijker om te herinneren wat er gebeurd was in de vorige afleveringen. De vloeiende schrijfstijl van Tais Teng zorgt wel dat de lezer toch vermaakt wordt en na een tijdje de draad terug weet op te nemen. Maar soms is het ook tijd voor een nieuw vervolgverhaal.
(Yarrid Dhooghe)

Pure Fantasy Magazine nummer 21
Diverse auteurs