Recensie | Pittacus Lore – Ik Ben Nummer Vier

In de jungle wordt een jongen gedood, nummer drie. Aan de andere kant van de wereld bezorgt dit Daniel een nieuw litteken en het is het sein om te vluchten. Samen met zijn beschermer Henri vertrekt hij naar een nieuwe woonplaats onder de naam John Smith. Als kind vluchtte hij van de Planeet Lorien, die werd vernietigd door de Magadoren. De kinderen werden beschermd door een betovering, waardoor ze alleen op volgorde gedood kunnen worden. John is nummer 4. Hij gaat naar een nieuwe school, maakt vrienden en vijanden en wordt verliefd. Langzaam beginnen ook zijn Erfgaven te ontwikkelen en leert John wat er gebeurde op de dag dat zijn planeet verwoest werd. Maar de Magadoren zijn nog steeds op jacht en komen steeds dichterbij. Langzamerhand vraagt John zich af of hij nog wel wil vluchten.

Ik Ben Nummer Vier is in korte tijd een razend populair boek geworden, het is zelfs al verfilmd. Niet zo gek, want het boek is bijzonder leuk geschreven. Het verhaal komt, na de eerste spanning, een beetje traag op gang, maar daarna wordt je echt het verhaal ingesleept. Ondanks dat leest het makkelijk weg. Het verhaal is interessant en naast de vele verhalen over vampiers, weerwolven en engelen is het wel zo verfrissend om een boek over (soort van) aliens te lezen.
De karakters komen echt tot leven en langzamerhand kom je achter de achtergrond van John en Henri. Wie ze zijn, waar ze vandaan komen en waarom ze gevlucht zijn. Het knappe van het verhaal is dat de karakters niet altijd aardig zijn. Soms is John zo’n koppige stomkop dat je hem wel wat kunt doen, maar tegelijkertijd is hij nooit onsympathiek. Zijn redenen zijn altijd duidelijk en dat maakt dat je toch met hem kunt meevoelen, ook al zit je tandenknarsend met je boek op schoot ‘doe dat nou niet!’ Dat is ook de kracht van het verhaal. De karakters zijn echt en geloofwaardig waardoor je sterk met ze meevoelt.
De spanningsboog wordt knap opgebouwd en komt aan het eind tot een daverende ontploffing. Al met al laat het verhaal je achter met het verlangen naar meer.

Grappig: Dit boek is geschreven onder een pseudoniem. De schrijversnaam is de naam van een karakter in het boek, een oudste van Lorien.
(Rebecca de Man)