Skip to content

Recensie | Pittacus Lore – De Kracht van Zes

de kracht van zesZe komen steeds dichterbij. Ze willen ons doden. We moeten vechten. Wij zijn de laatste verdediging. Ik heb hem op het nieuws gezien en heb de berichtgeving over wat er in Ohio gebeurde gevolgd. John Smith is op de vlucht. Voor de buitenwereld is hij een mysterie, maar voor mij, is hij een van ons. We kwamen met ons negenen, en soms vraag ik me af of de tijd ons heeft veranderd en of we nog wel geloven in onze missie. Slechts zes van ons zijn nog in leven. We duiken onder, gaan op in de massa en vermijden onderling contact. Maar onze krachten ontwikkelen zich en binnenkort zullen we sterk genoeg zijn om te vechten.

Het verhaal gaat verder waar het vorige deel eindigde. John is samen met Sam en Sarah op de vlucht voor de Mogadoren. Samen proberen ze te bedenken wat hun volgende stap moet zijn. Nieuw is dat dit boek vanuit twee ik-personen geschreven is. Naast John komt ook Marina, nummer Zeven, aan het woord. Zij volgt John via de media en probeert voor zichzelf te bedenken wat ze moet doen. Haar Cepan is apathisch en gelooft niet meer in de zaakt, dus ze staat er alleen voor. De komst van Ella naar het klooster waar ze woont, leidt haar in ieder geval even af van haar problemen.

De tweede Ik-persoon geeft het verhaal een heel andere dynamiek en dat is wel prettig om te ervaren. Bovendien leer je de hoofdpersonen in dit boek steeds beter kennen en kom je beetje bij beetje meer te weten over de gebeurtenissen die naar dit punt hebben geleid. Het verhaal is spannend en meeslepend en sluit af met een knallende finale. Een paar goed gevonden en onverwachtte plotwendingen, maken het geheel mooi af.
(Rebecca de Man)

De Kracht van Zes
Pittacus Lore