Recensie | Peter Schaap – Het Slavenschip

het slavenschipDe dertienjarige Dion is helemaal niet blij met de scheiding van zijn ouders. Vooral nu hij met ieder van hen een deel van zijn zomervakantie moet doorbrengen. Hij gaat met zijn vader en zus naar Griekenland en daarna kan hij pas met zijn moeder op vakantie. In Griekenland gaat het al snel mis. Door een vreemde poort in een museum gaat hij duizenden jaren terug in de tijd, waar iedereen nog in toga rondliep en de Grieken de zeeën beheersten. Hij ontmoet de jonge slaaf Imas en uiteindelijk komen ze samen op een slavenschip terecht. Zal het Dion ooit lukken om thuis te komen?

Met Dion weet Peter Schaap een herkenbaar personage te creëren. Hij worstelt met zijn omgeving en de scheiding van zijn ouders. Hij is bijdehand, maar heeft ook wel een aantal zorgzame trekjes en twijfelt veel. Eenmaal in het oude Griekenland weet hij zich nog redelijk te redden, maar de priester Amyntas, die hem naar het verleden gehaald heeft, steekt daar een stokje voor.

Schaap heeft een vlot verhaal geschreven dat vooral een jong publiek trekt. Het gegeven zelf is niet origineel. Er zijn vaker boeken verschenen waarbij een museum een ‘poort’ naar het verleden bevat. Toch weet hij de botsing tussen oud en nieuw leuk te houden. Ook leef je makkelijk mee tijdens Dion’s moeilijke momenten op het slavenschip. Het plot wikkelt zich netjes af, zonder al te grote verrassingen. Ervaren lezers zullen zich niet echt uitgedaagd voelen, maar jongere lezers zullen zeker meeleven met Dion’s avonturen. Vooral omdat je vlot door het boek schiet en het geen dikke pil is.

Schaap weet het oude Griekenland moeiteloos tot leven te brengen, zonder de schoolmeester te spelen. Dat maakt dit boek zeker geschikt voor jonge geschiedenisliefhebbers, die wel van een vleugje magie houden.

Titel: Het Slavenschip
Auteur: Peter Schaap
Pagina’s: 174