Recensie | Peter Schaap – Heksen in Hallumseput

9200000010081549Er wonen heksen op Hallumeroog. En niet een paar, maar een heel eiland vol. Er is trouwens iets geks met het eiland: het verplaatst zich steeds. De ene dag ligt het naast Texel, de andere dag weer heel ergens anders. Er was gewoonweg geen plek voor het eiland, dus gaat het waar plek is. De mensen van het vaste land weten eigenlijk niets van het eiland af en ze bemoeien zich er ook niet mee.
Dan komt het bericht dat het speelgoedmuseum dicht moet, en nog erger: er is een verrader in het midden van de bewoners. Voor Aagje Welsingh weet wat er gebeurt, staan er journalisten en ambtenaren voor haar museum. Ze willen het slopen om er een duur hotel neer te zetten voor de toeristen. Ze raakt betrokken bij de heksenkring om de plannen van de gemeente te stoppen. Daarbij wordt ze geholpen door de kinderen Jelle en Eefje.

Peter Schaap heeft ondertussen meerdere boeken op zijn naam staan, van dikke pillen epische fantasy, tot jeugdboeken. Heksen in Hallumseput behoort tot de laatste. Het verhaal is ronduit origineel. Schaap heeft een hele eigen wereld van heksen en een bewegend eiland gecreëerd binnen de grenzen van de Nederlandse samenleving. Dat het iets is wat nooit echt kan gebeuren, maakt niet uit. Schaap is een meester verteller en zet het verhaal geloofwaardig neer. Dit merk je aan alles, de wendingen in het verhaal, maar ook aan het taalgebruik. Geen gebruik van bijvoeglijk naamwoorden om een situatie duidelijk te maken, geen lange beschrijvende zinnen, maar snelle, vlotte taal die als een trein leest.

Het boek is doorspekt met grappige elementen. Een kapitein met een houten been, een juf die met haar portemonnee staat te bellen en dan niet te vergeten het eiland zelf. Daarnaast zit er een beetje liefde in, vriendschap en twee dappere kinderen die hun ouders niet gehoorzamen en alles op alles zetten om Aagje te helpen. Het enige kritiekpunt op het verhaal is dat de rest van de heksen, op de juf na, een beetje meer uitwerking mochten hebben. Verder als verstrooid en ‘heks zijn’ komen ze niet en dat is zonde, want Schaap bezit het talent om in een paar zinnen een karakter te schetsen.

Het is een relatief dun boekje met illustraties van Schaaps dochter Danja. Het geeft het boek een heel eigen karakter en net dat beetje meer. Hoewel het overduidelijk een kinderboek is betekent dat niet dat het voor volwassenen kinderlijk is. Integendeel, menig volwassene zal hier zeker van genieten. Al is het een zondagmiddag op de bank, of voorlezend aan de kinderen. Dit verhaal is voor iedereen.
(Stephanie de Geus)

Titel: Heksen in Hallumseput
Auteur: Peter schaap