Recensie | Paul van Loon – Raveleijn

Thomas, zijn twee broertjes Joost en Maurits en hun tweelingzussen Emma en Lisa verhuizen samen met hun ouders naar een afgelopen dorp ergens in Limburg. Thomas vindt het verschrikkelijk, hij was veel liever in de stad gebleven om samen met zijn band liedjes te schrijven. Maar dan krijgt hij een nachtmerrie over een geheimzinnige vrouw. Als hij en zijn broers en zussen gelokt door raven door een oude stadspoort gaan veranderen ze in volwassen ruiters te paard. Eerst denkt Thomas dat ze dromen, maar niets is minder waar, dit is echt. Ze komen tot de ontdekking dat zij de Vijf zijn. Vijf ruiters die Raveleijn zullen bevrijden van graaf Olaf Grafhart die de bevolking in zijn greep houdt. Samen moeten ze hun magische krachten ontdekken en Raveleijn redden.

Raveleijn is een verhaal gebaseerd op een Efteling show. Het is avontuurlijk, spannend en een beetje romantisch. het boek is opgebouwd in kleine hoofdstukken van een paar pagina’s per keer. Daarnaast bevat elk hoofdstuk een of meerdere illustraties. Dat het boek een uitgave is in samenwerking met de Efteling komt in deze illustraties duidelijk naar voren. De stijl die zo kenmerkend is voor de Efteling spat van de pagina’s af.

Raveleijn is dan ook een spannend boek voor kinderen rond een jaar of twaalf, ondanks het feit dat de hoofdpersoon, Thomas, zestien is. Zijn redeneringen zijn soms wat kinderlijk voor iemand van zestien, maar dat is niet erg. Het boek is overduidelijk niet gericht op zestienjarigen, maar op jongere kinderen. Dat neemt niet weg dat het voor oudere kinderen ook leuk is om te lezen, al is het alleen maar vanwege de afbeeldingen. Het is een echt avonturen verhaal, met een happy end en gewoon een mooi afgerond geheel.

Raveleijn
Paul van Loon
Prijs: € 17,50