Recensie | Paul Horsman – Rhidauna

Als Ghyll met zijn vrienden op nachtelijke zwijnenjacht gaat, kan hij onmogelijk weten dat zijn hele leven op het punt staat te veranderen. Zijn woonplaats Tinnurad wordt met de grond gelijk gemaakt, zijn voogd Oom Jadron komt om in de vlammen. Wanneer Ghyll en zijn ‘pleegbroer’ Olle teruggaan naar de plek des onheils, ontdekken ze een brief waarin Jadron hen op een queeste stuurt. In het gezelschap van Damion uit Tinnurad, die ontdekt dat hij met dieren kan praten, een heks, een vuurmagus en de sterke Olle onderneemt Ghyll de reis, die hem het hele land door zal voeren, langs verraderlijke paden en bijzondere figuren, op zoek naar het geheim dat zijn Oom voor hem verborgen heeft.

Rhidauna is het eerste deel in de serie De Schaduw van de Revenaunt en het eerste boek van Paul Horsman. Anders dan veel debuterende schrijvers hoeft Horsman niet eerst te zoeken naar een stijl: zijn pen is vlot en trefzeker, uitvoerig waar nodig en bondig waar het dat niet is. Ook zijn beschrijvingen van het land Rhidauna en haar geschiedenis zijn prima in balans: de lezer wordt niet in een draaikolk van informatie gestort, noch blijven er te veel vragen onbeantwoord. Rhidauna heeft haar eigen terminologie, maar wie een beetje verstand heeft van fantasy, snapt al gauw dat een wikke een soort heks is en hoe portalen werken. Overigens gaat Horsman ook op heel originele wijze om met geijkte fantasyclichés als diezelfde portalen, golems of vuurmagie, waardoor je als lezer steeds weer verrast wordt.

Wat de personages betreft: ook die zijn een lust voor het lezersoog. Niet allemaal hebben ze een karakter dat Freud zou doen duizelen – sommige bijpersonages mogen best nog een beetje uitgediept worden – maar met name de hoofdpersonages komen prima uit de verf. Ghyll heeft een klassieke nobele inborst en wordt regelmatig met situaties geconfronteerd waarin zijn idealen stevig aan het wankelen worden gebracht. Olle heeft een simpel doel in zijn leven: zijn pleegbroer Ghyll boven alles beschermen. Toch wordt hij ondanks dat gegeven nooit plat of zwak: hij laat van alle personages misschien wel het grootste scala aan emoties zien. Voor wie de uitgebreide namen en titels van de personages wat al te ingewikkeld vind, is er een namenlijst opgenomen achterin het boek.

Het einde van het eerste boek zal voor de meeste lezers niet heel verrassend zijn: het zit er al een tijdje aan te komen en er zijn al diverse hints gevallen. Toch is ook de manier waarop Horsman met deze ontknoping omgaat verrassend en dat is heel knap. Deel twee van De Schaduw van de Revenaunt komt naar verwachting in september van dit jaar uit, en als Horsman zijn vorm weet te behouden, zou hij heel goed op weg kunnen zijn om een van de beste Nederlandse fantasyserieschrijvers van het moment te worden.

Rhidauna, deel een van De Schaduw van de Revenaunt
Paul Horsman
Prijs: € 16,95