Recensie | Paul Evanby – De Scrypturist

In Revantijn, een middeleeuws aandoende stad in een naamloze wereld, speelt scryptuur een belangrijke rol. Door symbolen te schrijven op allerlei materialen kunnen scrypturisten de werkelijkheid beïnvloeden. Ze beveiligen sloten, verstevigen huizen, maar kunnen ook hallucinaties en explosies veroorzaken. Daarnaast is met scryptuur een virtuele wereld gecreëerd die ‘de Schering’ heet. Mauric Dystergroeve brengt veel tijd door in de Schering. Wanneer hij ontdekt dat daar dingen gebeuren die niet zijn toegestaan probeert hij, met hulp van de vreemdeling Nishkigoh, te achterhalen wie hier achter zit. Hun zoektocht verloopt moeizaam. Het lijkt alsof niemand beseft dat de hele wereld in gevaar is.

De Scrypturist is geen boek dat je in één ruk uitleest. Het verhaal is complex en de vele gedetailleerde beschrijvingen lezen moeizaam. Paul Evanby schrijft intelligent, maar houdt de lezer vaak op een afstand. Er vormen zich niet makkelijk beelden in je hoofd. De zinnen komen pas tot leven als het over de Schering gaat, of over Nishkigo. Het lijkt alsof Evanby zich makkelijker verplaatst in niet-menselijke wezens en werelden dan in Mauric, zijn hoofdpersoon. We zouden ons meer met Mauric verbonden voelen als hij wat eigenaardigheden had gekregen, of gewoon zijn werk had mogen doen. Volgens de achterflap is Dystergroeve namelijk ‘één van de beste Schrijvers in Revantijn’, maar dit blijkt nergens uit. De scrypturist is voortdurend op zoek en laat weinig van zijn kunsten zien.

Toch grijpt het verhaal je – als je doorzet. Het thema van echte versus virtuele werkelijkheid is boeiend en wordt goed verteld. Virtuoos combineert Evanby zijn ‘ouderwetse’ wereld met hedendaagse onderwerpen als verslaving, terrorisme en maatschappijkritiek. Af en toe zijn er onbeantwoorde vragen. Zo is het vreemd dat Mauric bepaalde alarmerende zaken op zijn beloop laat. En als hij steeds last blijft houden van een schouderwond denk je als lezer:  ‘Schrijf toch een helende spreuk, man!’ Blijkbaar kan dat dus niet met scryptuur. Maar waarom eigenlijk niet? Onduidelijk is of Evanby hier even de greep verliest op zijn verhaal, of dat hij weigert de lezer tegemoet te komen.

Is De Scrypturist een aanrader? Niet voor iedereen. Wel voor liefhebbers van complexe verhalen – geschreven met een ambitie die je in Nederlandse fantasy zelden tegenkomt.
(Eva Laiste)

De scrypturist