Recensie | Patrick Rothfuss – De Naam van de Wind

De Naam van de Wind begint in een verlaten herberg, waar nauwelijks klanten komen. Een vriendelijke herbergier en zijn leerling proberen er nog wat van te maken. Alles lijkt rustig, totdat dorpelingen worden aangevallen door raadselachtige wezens en Kroniekschrijver de herberg bezoekt. Hij herkent in de vriendelijke waard de legendarische held Kvothe. Een man waar vele mythen over geschreven zijn. Met volharding weet Kroniekschrijver het ware verhaal uit de held te peuteren, die ook maar een mens blijkt te zijn.

Patrick Rothfuss weet de naargeestige sfeer van de herberg goed neer te zetten. Het duurt even voordat je goed in het verhaal zit, maar dan loopt het als een trein. Het leven van Kvothe zit vol met spannende hoogte- en dieptepunten. Van zijn jeugd bij een rondreizende theatergroep, tot het moment dat zijn ouders worden vermoord en hij jarenlang in Tarbean rondzwerft. Hij weet door zijn vernuft en theaterachtergrond een plekje aan de universiteit te veroveren. Voortdurend moet hij vechten om die plek te behouden en dan moet hij ook nog informatie zien te vinden over de Chandrian, de duistere wezens die zijn familie hebben vermoord.

Kvothe is een complex karakter dat de lezer weet te raken. Hij vergelijkt zichzelf met helden uit verhalen en beseft dat de werkelijkheid totaal anders is. De mooiste verhalen over zichzelf heeft hij zelf de wereld in geholpen. Wat overblijft is een gekwelde jongeman, die alles doet om te overleven en hogerop te komen. Zonder geld en familie is dat niet makkelijk. Desondanks is het geen tragische roman. Kvothes streken en creatieve oplossingen op problemen weten regelmatig een glimlach op te roepen.

Rothfuss heeft zijn wereld tot in de puntjes uitgewerkt, zonder te vervallen in stroperige geschiedenislessen. Hij weet door subtiele hints en verwijzingen vragen op te roepen, die hij soms beantwoordt, soms niet. Het laat de lezer verlangen naar meer. Het boek is wel 704 pagina’s lang en er zijn enkele momenten dat je wenst dat Kroniekschrijver Kvothe niet had beloofd om niks in het verhaal te schrappen. Gelukkig gaan die momenten snel voorbij en vlieg je verder door het verhaal. Al met al is het een debuut dat staat als een huis en doet verlangen naar het volgende deel.

Patrick Rothfuss
De naam van de wind
Prijs: € 26,95