Recensie | Patrick Ness – Zeven minuten na Middernacht

Patrick Ness - Zeven minuten na middernachtConner is niet bang voor het monster in de tuin. Hij heeft al genoeg aan zijn hoofd: zijn moeder die zo ziek is van haar chemobehandelingen; Oma die op Conner moet passen en helemaal niet bij hem past; drie rotjongens op school die hem pesten; een vriendin waar hij ruzie mee heeft; een school vol juffen die hem geen straf geven, wat hij ook doet. En o ja, zijn vader, die een nieuw gezin heeft. Dat is er ook nog. Conner heeft helemaal geen tijd om bang te zijn, behalve voor dat ene en daarover praat hij gewoon echt niet. Niet. Nooit.
Drie wilde, woeste verhalen vertelt het monster aan Conner. Over dingen die nooit zijn wat ze lijken en gebeurtenissen die zichzelf niet in bedwang houden. Maar zijn de verhalen echter, enger en wilder dan Conners werkelijkheid? Na het derde verhaal is Conner zelf aan de beurt om het vierde verhaal te vertellen. Het wildste verhaal van allemaal.

Na het prachtige en ontroerende voorwoord begint Patrick Ness met het vertellen van het verhaal dat hij overnam van de helaas veel te vroeg aan kanker overleden schrijfster Siobhan Dowd. Dowd had geen betere ambassadeur voor haar verhaalconcept kunnen wensen. Zeven minuten na middernacht heeft diepgang en zet aan tot denken. Waar Conner bang voor is, is een waarheid die zich traag ontvouwt, de definitie van een monster gaat volledig op zijn kop. Het verhaal zet aan tot denken en filosoferen, maar is toegankelijk en helder, ontroerend zonder sentimenteel te worden en literair zonder moeilijk te doen. De vormgeving van het boek is werkelijk prachtig. De zwart-wit illustraties van Jim Kay versterken de sfeer en benadrukken op de juiste momenten.

Ook de vertaling door Manon Smits is een groot succes. Ze houdt haar zinnen simpel en begrijpelijk en weet toch de juiste licht literaire toon aan te slaan. Die literaire toon is, nogmaals, werkelijk niks om bang voor te zijn. Het betekent slechts dat elke zin die Ness ontwerpt klopt en goed is en Smits dit met haar vertaling alle eer heeft aangedaan.

Zeven minuten na middernacht is bekroond met verschillende prijzen zoals de Carnagie Medal in 2012 en een nominatie voor de Gouden Lijst in 2014. En niet onterecht.
(Ingrid Bilardie)

Untitled-5