Recensie | Patrick Ness – Het donkere paradijs

het donkere paradijsHet gebeurt niet zo vaak dat het tweede deel in een reeks beter is dan het eerste. Bij dit boek is dat wel zo. Toch is het zeer onverstandig om het eerste boek over te slaan. Hoofdpersonen Todd en Viola ontlenen hun bestaan, hun mogelijkheden en onmogelijkheden aan de band die ze gesmeed hebben in het eerste deel (Het mes dat niet wijkt). Maar Het donkere paradijs is een compleet ander, maar indrukwekkend verhaal.

Overigens doet de vertaalde titel van het boek (Het donkere Paradijs) de oorspronkelijke titel: The Ask and the Answer geen recht. Wel verdient vertaalster Ineke Lenting wederom een pluim voor het vangen van het ‘dialect’ van Todd. Op subtiele wijze verandert auteur Patrick Ness dit dialect in de loop van het boek. Het groeit mee met Todd. Ook in de vertaling komt de keuze van woorden en klanken tot zijn recht.

Todd en Viola hebben Haven bereikt. Door een noodlottige gebeurtenis worden ze echter onmiddellijk van elkaar gescheiden. Dan blijkt dat Todd en Viola niet meer zijn dan schaakstukken in een ongrijpbaar spel tussen Burgemeester Pretniss en Madame Coyle. Todd wordt constant in de positie geplaatst waarin hij, op basis van informatie waarvan hij niet weet dat deze betrouwbaar is, moet kiezen tussen slecht en nog slechter. En voor Viola geldt hetzelfde. Is de vijand van je vijand je vriend? Of is het zo eenvoudig niet? In de loop van het boek weet je als lezer zelf niet eens meer wat je moet kiezen, of wat je moet doen.

Een fraai verhaal is dit boek niet. Het laat zien hoe onvermijdelijk keuzes kunnen zijn, hoever een mens kan wegdrijven van zijn menselijkheid en hoe diep wanhoop grijpt in de ziel. Maar het is een prachtig en briljant verhaal. Alles grijpt en past in elkaar, alles klopt en je zit op het puntje van je stoel om maar zo snel mogelijk te weten wat er hierna gaat gebeuren en of het ooit goed zal komen.

Komt het goed? Onmogelijk om te zeggen. Aan het einde van deel twee rommelt auteur Patrick Ness het hele verhaal ondersteboven, met een vanzelfsprekendheid die naadloos in het verhaal past en toch als een donderslag bij heldere hemel komt. Zekerheden worden van tafel geveegd en een complete nieuwe set vragen en dilemma’s komt op tafel. Dus koop als je begint aan Het donkere paradijs alvast deel drie: Het lawaai dat nooit stopt. Aangezien de kans groot is dat je niet wilt stoppen met lezen.
(Ingrid Bilardie )

Untitled-5
Titel: Het donkere paradijs