Recensie | P.C. Cast – Huis van de Nacht: Verkozen

Zoey Montgomery is zestien als ze door een vampier wordt gemerkt tot toekomstig vampier. Voorbij is haar leventje met vriendin K en bijna ex-vriendje Heath. Net zo voorbij is haar leven bij haar moeder en haar stief-loser John Heffer. Wie gemerkt is, moet in het Huis van de Nacht gaan wonen, een kostschool voor halfwassen. De transformatie van mens tot vampier duurt vier jaar en in die tijd wordt je of een volwaardig vampier, of je sterft…

Steun van haar moeder en stiefvader kan ze wel vergeten en Zoey vlucht naar haar oma Redbird. Onderweg daarheen komt ze voor het eerst in aanraking met de vampiergodin Nux, een belevenis die haar nog lang zal heugen.

In het Huis van de nacht kiest Zoey ervoor om voortaan Zoey Redbird te heten. Ze maakt kennis met haar mentor Neferet, ontmoet haar kamergenoot Stevie Rea en maakt al snel vrienden. Een vijand laat ook niet lang op zich wachten: de streberige Aphrodite, leidster van de Duistere Dochters, doet er alles aan om Zoey te laten merken hoe ongewenst ze is. Maar als Aphrodite tijdens een samenkomst van de Duistere Dochters compleet de controle verliest, stapt Zoey naar voren en blijkt ze over onverwachte talenten te beschikken, zeker voor een halfwas.

Het Huis van deNacht is een wegleesreeks zonder pretenties. De schrijvers: P.C. Cast en dochter Kristin Cast, zijn bijzonder stijlvast en hebben de gave om zo vlot te schrijven dat het moeiteloos en makkelijk lijkt. Uiteindelijk overstijgen de verhalen niet het kostschoolverhalengevoel van Enid Blyton, maar zijn ze wel helemaal van deze tijd. En leerlingen die studeren voor het edele beroep ‘Vampier’ bieden een vat vol bovennatuurlijke verhaalmogelijkheden. Regelmatig verschijnt er dan ook een nieuw boek in deze serie.
(Ingrid Bilardie )

P.C. Cast
Huis van de nacht: verkozen