Recensie | Neil Gaiman – Het Kerkhof

De man die Jack wordt genoemd maakt zelden fouten. Hij weigert nooit een opdracht, zelfs niet als hij daarbij een peuter moet doden. Maar de peuter ontsnapt. Het jongetje belandt op een kerkhof waar hij opgroeit als Niemand Owens, kortweg ‘Nim’. Omringd door vriendelijke doden en zijn voogd Silas voelt Nim zich veilig. In sommige graven wonen gruwelijke wezens, maar dat is niets vergeleken met het gevaar dat buiten het kerkhof op hem wacht. Want Jack wil zijn karwei afmaken en hij komt steeds dichterbij. Zal Nim het er levend vanaf brengen?

Neil Gaiman probeert graag dingen uit. Van zijn hand verschenen verhalenbundels, donkere sprookjes en boeken waarin allerlei goden opduiken. Na Coraline is Het Kerkhof zijn tweede kinderboek – hoewel Gaiman zich nooit puur op kinderen richt. Net zoals hij geen ‘pure’ fantasy schrijft, maar een mengeling van gothic story, mythologie en een vleugje stripverhaal. Hoewel hij experimenteert met vorm en onderwerpkeuze is zijn verteltrant steeds hetzelfde: donker, een beetje afstandelijk en toch lekker leesbaar. Maar wat Gaiman vooral typeert is dat het hem keer op keer lukt alle clichés te vermijden.

Ook Het Kerkhof vaart weer een eigenzinnige koers. Sommige hoofdstukken laten zich lezen als losse verhalen. Andere lijnen, zoals die van de man Jack, keren op onverwachte manieren terug en aan het eind is het verhaal rond en kan het boek voldaan worden dichtgeslagen. Al blijft het daarna niet dwingend hangen. Dat komt omdat Gaiman in Het Kerkhof minder diepe lagen aanbrengt dan we van hem gewend zijn. Ook legt hij een enkele keer situaties te nadrukkelijk uit. Daaraan merk je dat het toch echt een kinderboek is.

Iedere fantasyliefhebber moet iets van Neil Gaiman hebben gelezen. Maar moet dat dan Het Kerkhof zijn? Nee. Het is een mooi en gedegen verhaal maar mist de diepte die je bijvoorbeeld wel terugvindt in American Gods en De bende van Anansi.
(Eva Laiste)

Het Kerkhof
Neil Gaiman