Recensie | Natalie Koch – De Verborgen Universiteit deel twee: Het levende labyrint

9200000002271859Alexa Westerhof keert terug na de kerstvakantie voor het tweede semester aan de ‘Untraceable University’ in Londen. Haar moeder weet inmiddels van haar dubbele leven af en krijgt daar langzaam vrede mee. Alexa moet nog steeds aan haar nieuwe bestaan wennen en ze zit nog steeds vol vragen over haar vader. Ze wil graag weten wat er precies gebeurd is en hoe hij, zijn Eleanor en hun vriend Daniel hebben kunnen verongelukken. Ze stelt vragen aan haar docent Matthews over haar vader en hoe hij leefde, maar Matthews krijgt het er steeds moeilijker mee om de vragen te beantwoorden. Ze gaat op onderzoek uit en komt er achter dat haar vader en zijn vrienden opzoek waren naar een geheime muziektheorie. Het wordt steeds aannemelijker dat het ongeluk van haar vader wel eens geen ongeluk geweest was. Hoe verder ze op onderzoek gaat, hoe meer ze te weten komt wat niet alleen haar leven in gevaar brengt, maar ook dat van haar vrienden.

Het levende labyrint is het tweede deel van De verborgen universiteit-trilogie. Net als het eerste deel is ook dit weer een lijvig boek. Met de 624 pagina’s is het niet een verhaal om in een middagje weg te lezen – en dat hoeft ook niet. In eerste instantie moet het verhaal weer even op gang komen. In het eerste deel gebeurde zo ontzettend veel, dat het even duurt voordat je er weer helemaal in zit. Gelukkig begint het boek met twee pagina’s met een korte samenvatting van het eerste deel – en dat is nodig. Gelukkig schrijft Natalie Koch zo levendig en beeldend dat ze je moeiteloos het verhaal intrekt zonder al te veel te herhalen of nodeloos uit te leggen. Hoe verder je in het verhaal komt, hoe moeilijker het is om het boek weg te leggen. En hoe verder Alexa in haar onderzoek verwikkeld raakt, hoe meer je wilt weten wat er gebeurd is – sterker nog, je moet het weten. Dit boek zou dan ook met een label moeten komen: pas op, verslavingsgevaar.

Na het eerste deel van de serie werd de onvermijdelijke vergelijking met Harry Potter getrokken. Immers hij wist ook niet dat hij en tovenaar was en ook zijn ouders waren overleden (toegegeven: in dit geval gaat het alleen om Alexa’s vader). Net als Harry wil Alexa graag weten wat er met haar vader gebeurd is. Toch verschilt het boek in zoverre dat het een veel volwassener sfeer heeft. Draait het in de Harry Potter boeken vooral om het gevecht met het ultieme kwaad en alle geweldige fabelachtige wezens en magie trucjes, in de boeken van Natalie Koch is de balans veel volwassener. Het speelt zich af in de wereld van het hier en nu, midden in Londen en naast haar magische studies neemt Alexa gewoon deel aan het moderne leven. Ze heeft een mobiel, e-mailt, gaat naar concerten, worstelt met het stoppen van roken en houdt van een biertje. Het is een boek waar magie niet zwart wit is, maar een grijs gebied. Niemand is alleen goed of alleen maar slecht.

Koch slaagt erin om de menselijke geest perfect weer te geven in de keuzes die haar personages maken. Niets aan dit boek is zwart of wit – en dat maakt verhaal zowel ingewikkeld als boeiend. Dit is een talent die de veel schrijvers niet bezitten, zeker niet als je kijkt naar de schrijvers die zich profileren als Young Adult schrijvers. Natalie Koch bezit deze gave wel en dat het boek langzaam op gang komt is haar bij deze vergeven. Nu is het hopen dat deel drie niet lang op zich laat wachten en dat ze deze lijn weet vast te houden.

Titel: De Verborgen Universiteit deel twee: Het levende labyrint
Auteur: Natalie Koch
Pagina’s: 624