Skip to content

Recensie | Mirjam Gielen – Het magische kristal

$RLN1OUCSybilla, Marthe en Catalí worden in de Tempel van de Spiegels opgeleid tot priesteressen. Als twee van de drie heilige spiegels van de Tempel worden gestolen, voelen zij zich verantwoordelijk ze terug te halen voor de spiegels in verkeerde handen vallen. Gedurende die speurtocht beleven ze spannende avonturen en zijn ze blij op elkaar en op hun vriend Ximen te kunnen vertrouwen.

Het Magische Kristal is een vlot geschreven jeugdboek, dat fijn doorleest en moeilijk weg te leggen is. Schrijfster Mirjam Gielen is er goed in geslaagd een eigen wereld vorm te geven, met eigen religies, magie en zelfs eigen wezens: de drie meiden hebben bijvoorbeeld een klein vliegend aapje met doorschijnende vleugels dat hen gezelschap houdt op hun avonturen. Tegelijkertijd lijkt het leven in de Tempel verrassend veel op het dagelijkse leven van gemiddelde scholieren: klusjes, huiswerk en meiden die elkaar niet kunnen luchten of zien. Juist de overgang en de verschillen van hun dagelijks leven met het leven dat ze onderweg leiden in de onherbergzame hemelbergen laat Gielen goed zien.

Gielen heeft een goed leesbaar jeugdavontuur geschreven, maar het lijkt alsof ze eigenlijk een volwassen fantasytrilogie heeft willen schrijven, inclusief kaart voorin het boek en ingewikkelde namen en geheimzinnige magische rituelen en wezens. Voor de jongere lezers, waar het boek op lijkt te mikken, zijn de namen en de verschillende magische genootschappen in het boek wellicht wat moeilijk te volgen en te begrijpen. En dat terwijl de verhaallijn van het boek redelijk eenvoudig is: voor de ervarener lezer is van begin af aan al duidelijk wie er eigenlijk de slechterik in het boek is: van grijstinten is in het boek weinig sprake. De karakters zijn daarom wat eendimensionaal, er zit ook weinig karakterontwikkeling in bij de drie meiden en dat is jammer, Gielen had iets meer spanning in hun onderlinge relaties mogen verwerken.

Toch is Het Magische Kristal veelbelovend: het is pas het eerste van drie boeken over Sybilla, Marthe en Catalí en het begin van hun avontuur en zoektocht naar de gestolen spiegels. De sneak preview die opgenomen in Het Magische Kristal belooft heel wat voor deel twee en dankzij het open einde wil je niet anders dan verder lezen.
(Noelia Romero Cabrera)

Titel: De Tempel van de Spiegels, deel een: Het Magische Kristal
Auteur: Mirjam Gielen