Recensie | Michael Sullivan – De Openbaringen van Riyria 3: De Opkomst van Nyphron

Michael Sullivan - De Openbaringen van Riyria 3, De Opkomst van NyphronHet boerenmeisje Trees Bosch is nadat ze de confrontatie met de Gilarabriwin overleefde gebombardeerd tot de Erfgenaam van Novron, en daarmee tot keizerin uitgeroepen. Ervan genieten kan ze niet: het arme meisje is danig getraumatiseerd en is zich er amper van bewust dat er in haar naam een oorlog wordt uitgevochten in de Wereld van Elan. Koning Alric van het koninkrijkje Melengar voelt de adem van Saldur – de werkelijke leider van het Nieuwe Keizerrijk en een oude vijand – in zijn nek en stuurt zijn zus Arista eropuit om contact te zoeken met de rebellenleider Degan Grim. Met zijn hulp kunnen ze de Keizersgezinden wellicht nog op afstand houden. Arista zal niet alleen reizen: Melengar roept de hulp in van het roversduo Rolf Molenbeek en Hadriaan Zwartwater.

De Opkomst van Nyphron is alweer het derde deel van Sullivan’s serie. Sleets wordt het echter allerminst: met name de hoofdpersonen Hadriaan en Rolf hebben nog zoveel onontdekte kanten dat je als lezer nog lang niet op hen uit bent gekeken. Ook wat de andere personages betreft blijkt maar weer eens hoe goed ze zijn uitgewerkt: ook als ze een tijdje buiten beeld zijn geweest, pik je hen als lezer zo weer op.
Waar in de eerste twee delen de actie beperkt was tot een kleiner gebied en de begunstigde van de missies van Rolf en Hadriaan bestond uit één persoon of een kleine groep, raakt het tweetal nu betrokken bij politiek op wereldformaat. Vervolgens blijkt de missie ook nog eens persoonlijke gevolgen te hebben: Rolf blijkt een oude vriend te hebben die hem tegenwoordig liever dood ziet dan levend, en Hadriaan ontdekt een familiegeheim wanneer hij een bezoek brengt aan zijn geboortedorp. Zelfs Arista maakt een groeispurt door: de eigenzinnige prinses verwordt gedurende het boek tot een derde hoofdrolspeler. Op zeker moment begin je je als lezer af te vragen of de eerste twee delen samen niet een heel lange proloog vormden, en dat je nu pas in de daadwerkelijke plot bent belandt.

Het boek is doorspekt met humor en levendige bijpersonages – het zijn er een beetje veel omdat je als lezer immers niet weet of ze nog een belangrijke rol gaan spelen in de vervolgen. Soms neigt Sullivan naar het clichématige – natuurlijk is de vader van de nobele Hadriaan smid van beroep. En de scene waarin Arista haar mooie jurk weggeeft aan een arme bakkersvrouw is een onvervalste tranentrekker. Nog steeds zijn Hadriaan en Rolf net iets te gehaaid, en als ze te diep in de penarie zitten om zichzelf eruit te redden, komt er wel weer iemand anders toevallig op de proppen. Ondanks dat blijft het boek spannend en verrassend.

Gelukkig zijn we pas op de helft: er zijn nog drie delen van de De Openbaringen van Riyria!

Untitled-5
Michael Sullivan