Recensie | Melissa Skaye – Jeremy Jago, het geheim van de passage

jeremy_jago_fantasyboekenJeremy Jago lijkt een doorsnee weesjongen, maar dat is hij zeker niet. Aan zijn rechterhand heeft hij zes vingers, waardoor hij vaak gepest wordt. Wanneer hij met zijn vrienden een ballonvlucht gaat maken, staat zijn leven op zijn kop. Door een mysterieuze storm belandt Jeremy met zijn vrienden op het magische eiland Magistraal, dat van de buitenwereld is afgesloten. Hij ontdekt dat hij op het eiland geboren is en dat zijn moeder vermoord is en zijn vader is verdwenen. Tijdens zijn zoektocht naar zijn verleden krijgt hij te maken met een gevaarlijke heks, vleesetende borakken en nog veel meer gevaarlijke wezens. Lang niet alle inwoners van Magistraal zijn even vriendelijk als ze lijken.

Het Geheim van de Passage is het eerste deel van een serie over Jeremy Jago. Het verhaal begint met een korte proloog en sprint dan vooruit. Vooral de eerste hoofdstukken lees je in een ruk uit. De storm, de verdwijning van enkele vrienden en alle wonderen van het eiland weten zeker te boeien. Na een tijdje stagneert het verhaal. Jeremy heeft vele vragen, waar de eilandbewoners zonder al te gemotiveerde redenen geen antwoord op geven. Daarnaast valt Skaye al snel in herhaling: Jeremy loopt, alleen of met zijn vrienden, het magische dorp uit en wordt dan door een magisch wezen of iets anders aangevallen. Hij of zijn vrienden raken gewond, ze keren terug naar het dorp zonder antwoorden, en de volgende dag herhaalt dit zich. Je zou je bijna afvragen waarom de personages überhaupt nog hun huis verlaten. Daarnaast reageren de eilandbewoners soms laconiek op de gebeurtenissen en vijandigheden, waardoor de noodzaak om iets te veranderen ver te zoeken lijkt. Ook het feit dat Jeremy nauwelijks hulp krijgt om zijn magische krachten te ontwikkelen, is frustrerend. Pas aan het einde van het boek hervat Skye zich en komt de vaart er weer in. De uiteindelijke ontknoping weet weer spanning in het verhaal te brengen. Na de grote strijd komt er alleen een langdradige nasleep die meteen weer de snelheid te niet doet.

Qua verhaal en fantasie heeft Skye de lezer zeker wat te bieden. Hopelijk weet ze in de volgende boeken de vaart héle boek vast te houden. Dan wordt de Jeremy Jago-serie zeker eentje om te verzamelen.

Untitled-2
Auteur: Melissa Skaye
Titel: Jeremy Jago, het geheim van de passage