Recensie | Melissa Bielsma-Schaaij – Jeremy Jago en de kracht van Assingna

Jeremy Jago is een beetje gesetteld op Magistraal. Alles gaat zijn gangetje en zijn vrienden van de Andere Kant hoeft hij niet lang te missen. Elke weekend komen ze naar Magistraal en gelukkig is het bijna weer zomervakantie, want dan blijven ze de hele vakantie.
Maar niet alles is koek en ei. Jeremy krijgt rare dromen waarin hij ’s nachts opstap gaat met zijn passage. En Mateo doet ook een beetje vreemd. Hij blijft brabbelen over ‘de kracht van Assingna’. Jeremy en zijn vrienden, Nikita, Semi en Cherry, raken verwikkeld in een zoektocht naar de magische ketting die hiermee verband houdt. Een makkelijke zoektocht is het zeker niet en er gaan meer dingen fout dan goed, zeker als blijkt dat er een verrader in Heilos zit. Ze reizen af naar het Glasbos, maar de verrassing die hun daar staat te wachten zag niemand aankomen.

De kracht van Assingna begint rustig. Zon, zee, Helios en een paar goede vrienden. Voor Jeremy is het leven even helemaal goed. Dat is dan ook het moment voor Melissa Bielsma-Schaaij om de onderlinge relaties goed uit te diepen. Later volgen de gebeurtenissen elkaar te rap op om daar echt de tijd voor te nemen. Samen met Jeremy duikelen we in de ene gebeurtenis na de andere. Sommige bij vlagen best wel spannend.

Dit lang verwachte vervolg op Jeremy Jago en het Geheim van de Passage is een flinkerd. Bielsma-Schaaij houdt van het beschrijven van gebeurtenissen en schiet hierin helaas door. Vooral in de dialogen. Niets wordt gewoon gezegd, overal staat vermeld hoe het gezegd wordt, terwijl het uit de strekking vaak al duidelijk genoeg is. Na een tijdje wordt dit storend. Ook zijn er dingen die niet kloppen met het karakter van de personages. Jeremy laat soms dingen door zijn hoofd gaan waarvan het hoogst onwaarschijnlijk is dat een jongen van vijftien dat zal denken.

Toch neemt het niet weg dat De kracht van Assingna knap in elkaar zit. Het is een stevig plot met verschillende wendingen waar je met je hoofd goed bij moet blijven. Het is alleen jammer dat de uitwerking te wensen overlaat, want de schrijfstijl van Bielsma-Schaaij leent zich ervoor om er een beter boek van te maken dan het nu is geworden.

Melissa Bielsma-Schaaij
Jeremy Jago en de kracht van Assingna
Prijs: € 19,95