Recensie | Mats Strandberg & Sara B. Elfgren – De Cirkel

Engelfors1Een doorsnee school wordt opgeschrikt door een zelfdoding. Elias was geen populaire jongen en door zijn aparte levensstijl wordt er veel gespeculeerd over de oorzaak van zijn keuze om een einde aan zijn leven te maken. Zijn vriendin Linnéa weet beter.

Er klopt meer niet in het ooit florerende Engelfors. Tijdens een bloedrode volle maan blijken Minoo, Rebecka, Vanessa, Anna-Karin en Ida met Linnéa een groep te vormen die in snel tempo klaargestoomd dient te worden om een groot kwaad in Engelfors te bestrijden. De jongelingen moeten het opnemen tegen iets waarvan ze niet weten wat het is. Langzaamaan ontwikkelen ze ieder een eigen kracht die ze in moeten zetten in de strijd en leren ze er mee om te gaan. Sommigen hebben moeite om met deze nieuwe kant van zichzelf om te gaan en gebruiken het voor eigen gewin. Ze weten alleen niet waar ze de strijd moeten beginnen. Wanneer Rebecka ook op school zelfmoord pleegt, begint de groep een vermoeden te krijgen in welke hoek ze het kwaad moeten zoeken. Iemand is van plan hun hele cirkel te vernietigen om zo hen te stoppen voor ze het kwaad tegen kunnen houden. Er volgt een strijd op leven en dood met de school van de jongvolwassenen als strijdtoneel.

De plaats Engelfors heeft zijn gouden jaren al lang achter zich gelaten. Leegstand van gebouwen en werkeloosheid zijn aan de orde van de dag. De mijnbouw is uitgeput, de plaatselijke economie neemt sterk af. Naast doorsnee problemen waar de pubers mee te maken krijgen, speelt ook deze achtergrond een grote rol. In het boek komen verschillende hoofdpersonages voor met ieder een eigen achtergrond en persoonlijkheid. Iedere lezer zal zich met iemand kunnen identificeren waardoor het lezen een stuk aangenamer wordt.

In het begin van het boek is de wisseling van het ene personage naar een andere erg verwarrend. Het duurt een poosje voordat je alle personages een beetje kent en de verhaallijn te pakken hebt. Maar als het verhaal gaat lopen is het boek amper weg te leggen. De schrijfstijl is dusdanig dat het uitnodigt door te blijven lezen. Ook omdat de spanning rustig opgevoerd wordt, is het bijna onmogelijk het boek weg te leggen.

Het verhaal sleept je mee in het leven van de meiden die langzaam maar zeker een hechte groep vormen. Haat, nijd, jaloezie en liefde, je vindt het allemaal in De Cirkel. Dit eerste deel van de Engelfors-trilogie is een geweldig begin van een groot avontuur.
(Marieke Pallada)

Untitled-4.5
Titel: Engelfors Trilogie 1-De Cirkel