Recensie | Maryrose Wood – The Poison Diaries

The Poison Diaries is een spannend liefdesverhaal, geschreven voor meiden vanaf een jaar of twaalf. Het boek komt traag op gang en lijkt aanvankelijk een soort kruising tussen Het kleine huis op de prairie en een boek van één van de Brontë-zusters. Maar dan neemt het verhaal een duistere wending en blijkt dat Maryrose Wood eigenlijk de romantische horror van Tim Burton in gedachten had. Het boek slaagt niet helemaal in die opzet. Dat ligt vooral aan de ik-persoon Jessamine, die een beetje saai is en beurtelings onnozel en hoogdravend overkomt. Ook de perspectiefwisselingen, van Jessamine naar Weed en weer terug, lopen niet echt lekker. Het verhaal was onheilspellender geweest met een onderkoelde alwetende verteller, afgewisseld met onschuldige fragmenten uit Jessamines dagboek.

Maar dit alles zal de jonge meiden voor wie dit boek is bestemd een zorg zijn. Zij smullen ongetwijfeld van de ontluikende liefde tussen Jessamine en Weed en kunnen ook nog eens lekker griezelen. Het onderwerp van de dodelijke planten is goed gevonden en leent zich bovendien makkelijk voor een vervolg, iets wat Wood – gezien het open einde – duidelijk ook in de gaten had. Zo bekeken is The Poison Diaries zeker geslaagd en voor de doelgroep is het gewoon een prima boek.
(Eva Laiste)

The Poison Diaries
Maryrose Wood