Recensie | Markus Heitz – Judasdochter

Als stammoeder van de menselijke Emma en Elena, heeft vampier Sia de grote verantwoordelijk hen te behoeden voor ’haar wereld’. Na een aanval op hun leven zet Sia alles op alles om hun veiligheid te verzekeren. Wat ze echter niet weet, is dat er nog meer vijanden op de loer liggen dan Sia denkt. Ze is vastberaden ook dit gevaar voor eens en altijd uit de weg te ruimen. Ze krijgt hierbij hulp van Eric, een vreemdeling uit haar wereld die in eerste instantie hetzelfde doel najaagt. Maar ook Eric blijkt niet geheel zuivere koffie te zijn.

Judasdochter pakt het verhaal over Sia op waar Judaszoon is geëindigd. Hoewel Judasdochter voor het grootste deel het verhaal van Sia en haar nakomelingen vertelt, heeft dit boek, net als haar voorganger, ook andere verhaallijnen die langs en door de rode draad lopen, zij het iets minder aanwezig. Hoewel de meeste van deze verhaallijnen amusant en ook redelijk verrijkend zijn, zijn ze minder belangrijk voor het verhaal als dat ze in Judaszoon waren. Ze geven het totaalplaatje iets meer detail, maar waar ze in Judaszoon meewerkten naar een spannende onthulling zijn het hier slechts rekwisieten.

In tegenstelling tot haar voorganger is dit vervolg één leuk, spannend en vlot geschreven verhaal. Het blijft boeien en leest ondanks de uitstapjes naar andere gezichtspunten makkelijk weg. Hoewel dit verhaal de ingewikkeldheid mist waarmee Judaszoon een climax bereikte, is deze manier van schrijven zeker niet minderwaardig.

Judasdochter is een uitstekend slot van de serie. Helaas blijkt het lastig om clichés te vermijden, ook voor Markus Heitz. Toch is dit geen totale ‘dealbreaker’. Immers als een cliché niet zou werken, zou het geen cliché geworden zijn. Ook is er een kleine opening gelaten voor eventuele volgende verhalen grenzend aan deze.
Al met al een goed boek dat lekker wegleest en dat, zoals zoveel boeken, veel te snel uit is.
(Erin de Vrijer)

Judasdochter