Recensie | Markus Heitz – Collector 2: Operatie Vade Retro

Collector 2 Operatie Vade RetroDe mensheid wordt nog steeds bedreigd door de Collectors, een buitenaards ras dat alles behalve menselijk is. Wanneer er een vijand in opmars is waar zelfs de Collectors niet alleen tegen kunnen vechten veranderen de verhoudingen. Terwijl veel groepen hun kans schoon zien om dit in hun voordeel te laten werken, is er een klein groepje mensen dat de ernst van de situatie inziet. Zij zetten zich in op een missie om de mensheid te beschermen, operatie Vade Retro.

Operatie Vade Retro is het tweede deel van de Collector-serie. Door de verschillende verhaallijnen die zich steeds afwisselen, wordt de lezer vanaf het begin nieuwsgierig gemaakt. Heel langzaamaan beginnen de verhaallijnen uiteindelijk één te worden richting een gezamenlijk einde. Die blijft de lezer zeker boeien en het zorgt voor een goede spanningsopbouw. Toch kan het ook verwarrend werken en zou wat meer duidelijkheid op sommige moment meer dan welkom zijn.
De manier van schrijven is prettig en duidelijk, wat het verhaal makkelijker leesbaar maakt. De verschillende perspectieven waarin het verhaal is geschreven, zorgt voor een leuke afwisseling en maakt dat de lezer zelf een kant kan kiezen. Inleving in een karakter is bij dit verhaal misschien lastiger, maar dat maakt het geen minder boek.

Al met al is dit een prima boek voor liefhebbers van het zogenoemde ‘spacefiction’ genre. Het zet de lezer aan het denken en biedt morele kwesties aan om over na te denken. Markus Heitz is met deze serie een nieuwe weg ingeslagen die bij fans zeker zal aanslaan.
(Erin de Vrijer)

Collector 2: Operatie Vade Retro
Markus Heitz