9200000034919872De vier vriendinnen Kim, Inge, Zoë en Esmee blijven in de tuin van de boerderij van Kim slapen. Kim’s broer Erik vertelt vlak voor de meiden hun tent in kruipen een griezelig verhaal. Ze willen zich niet bang laten praten, maar het verhaal houdt hen wel wakker. Als ze dan midden in de nacht iets horen en er een lichtje op de dikke mist dwaalt, komen ze terecht in Poleeria. Daar ontmoeten ze Loei, Kukkel, Hummel en Frummel; pratende boerderijdieren in vrolijke felle kleuren. Al snel komen de meiden erachter dat het helemaal niet zo’n fijne boel is in Poleeria. De Poldergruwel maakt daar de dienst uit en houdt de Boer en de Boerin gevangen. De meiden besluiten de dieren te helpen, maar dat blijkt nog niet zo makkelijk. Een spannend avontuur volgt.

Het Mysterie van de Poldergruwel is het eerste jeugdboek van Mark van Dijk. Eerder schreef hij twee thrillers. Alleen al de uitgave van dit boek is een lust voor het oog: het heeft een hardcover en het boek wordt bijgestaan door de kleurrijke illustraties van René Hazebroek. Het verhaal zelf is ook erg origineel. Ja, we hebben verhalen over mensen die een andere wereld moeten redden al vaker gezien en ook de mist is niet nieuw, maar toch geeft Van Dijk een originele draai aan dit verhaal. Alles is net een beetje anders dan je zou verwachten. De pratende gekleurde dieren zijn leuk neergezet met ieder een eigen stem die ook echt bij de diersoort past.

Van Dijk’s schrijfstijl is vlot en spannend waar nodig. Toch komt het verhaal niet zo goed uit de verf als had gekund. De dialogen zijn vlot, maar worden tegen gehouden door onnodige toevoegingen als ‘zei hij verbaasd’, ‘zei zij sarcastisch’, ‘wilde hij weten’ enzovoort. Daarnaast kent het verhaal een tal aan manieren waarop iets gezegd word: riep, fluisterde, vertelde, vroeg, raspte, piepte, verbeterde. Hoewel dit in sommige gevallen iets toe kan voegen aan het verhaal, is een overvloed hieraan vermoeiend en vaak niet nodig – het blijkt vaak wel uit het verhaal hoe iets gezegd wordt. Sterker nog: Van Dijk heeft dit helemaal niet nodig. Zijn verteltalent is sterk genoeg om hier volledig zonder te kunnen. Daarnaast is het jammer dat de taal van de meiden niet goed aansluit op hun leeftijd. Soms praten ze meer als volwassenen en hebben ze kennis die niet past bij een tienjarige.

Toch is Het Mysterie van de Poldergruwel een spannend verhaal waar veel kinderen plezier aan zullen beleven. De vier meiden beleven een spannend avontuur in een fantasiewereld die eens iets anders is dan die met doorsnee vampieren of heksen. Kortom, erg verfrissend en heerlijk voor een zondagmiddag op de bank (of ‘s avonds voor het slapengaan natuurlijk!).

Titel: Het Mysterie van de Poldergruwel
Auteur: Mark van Dijk
Pagina’s: 114