Recensie | Mark Lawrence – Prins der Wrake

Het is niet echt prinselijk om rond te zwerven en te roven met een groep bruten. Toch is dat wat de veertienjarige Honorus Prins Jorg Ancrath doet. Als jongen van tien moest hij toezien hoe zijn broertje en moeder werden vermoord door Graaf Renar. Hijzelf overleefde het drama doordat hij in een doornstruik viel. De doornen hebben stevige littekens in zijn lichaam en geest achtergelaten. Zijn vader sluit onverwachts een wapenstilstand, zonder echt aangedaan te zijn over de dood van zijn vrouw en kind. Als Jorg hersteld is, zweert hij wraak. Hij bevrijdt een groep bandieten uit zijn vaders kerkers en sluit zich bij hen aan. Langzamerhand wordt hij de leider van zijn groep, terwijl hij zijn hart sluit voor alles en iedereen om zich heen.

Mark Lawrence zet vanaf het eerste hoofdstuk de juiste toon. Een moordpartij verklaart meteen dat Jorg geen lieverdje is. Toch weet hij door die wreedheid en slimheid in leven te blijven. In onze tijd zou hij een genie zijn. Hoewel hij getraumatiseerd is, gebruikt Lawrence dat niet als excuus voor Jorg’s daden of om sympathie op te wekken. Dat is, in dit tijdperk van tragische helden en heldinnen, erg verfrissend. Jorg is het personage dat je twee keuzes geeft. Of je haat hem om de nonchalante en wrede manier waarop hij te werk gaat, of je hebt stille bewondering voor zijn slimheid en zijn schelmenstreken. Aangezien het hele boek vanuit Jorg’s standpunt geschreven is, zal de eerste groep het boek wegleggen, terwijl de tweede groep het boek verslindt. Lawrence schrijft in elk geval erg vlot en de pagina’s vliegen voorbij.

Naast het verhaal van Jorg, laat Lawrence merken dat zijn wereld niet zomaar een alternatieve versie van de Middeleeuwen is. Het is een periode in onze toekomst, waarbij een hoop van onze technologie vernietigd is. Al zijn er nog genoeg sporen aanwezig. De mensen zijn nog steeds bekend met God en de werken van Plato. Het werk van de oude Chinezen heeft ook de tand des tijds overleefd. In het begin zijn die verwijzingen wat vervreemdend, pas later beginnen de puzzelstukjes in elkaar te vallen.
Prins der Wrake is duister en niemand is zijn leven zeker. Voor de mensen die houden van actie, schelmenstreken, originaliteit en een verrassend plot, is dit een toproman. Hopelijk duurt het niet al te lang tot deel twee en drie verschijnen.

Mark Lawrence
Prins der Wrake
Prijs: € 19,95