Recensie | Marieke Frankema – Offer in de Mist

9200000010504579Lisette groeit op in een rustiek dorpje in Drenthe in de jaren ’50, waar de witte wieven nog altijd door de nacht zweven om ware liefde te zegenen en ook de oorlogen het dagelijkse bestaan niet hebben kunnen verstoren. Lisette kan met de doden praten en enkel haar vriendinnen Rigtje en Diana weten dit. Doordat zij in contact staat met de geesten van de overledenen, raakt zij betrokken bij zaken die voornamelijk geheim hadden moeten blijven. Wanneer blijkt dat het doodgaan niet altijd het einde is, wordt haar leven behoorlijk op zijn kop gezet. Al snel raakt Lisette verstrikt in geheimen die dieper gaan dan zij ooit had verwacht.

Het is duidelijk dat Marieke Frankema weet hoe zij een spannend, maar tegelijkertijd bedaard verhaal moet schrijven. Haar schrijfstijl is simpel, krachtig. Ook het creëren van de vele personages met verschillende leeftijden lijky haar goed af te gaan; van de tweeling Daphne en Daniël, tot het groepje kinderen die wegens uiteenlopende redenen niet zijn ‘overgegaan’ en uit verscheidene geschiedenisperiodes komen, en het liefdesverhaal van Ebron en Merobe. Daarbij is Lisette een bewonderingswaardig karakter, want ondanks haar talent blijft ze zachtaardig en staat ze er niet alleen voor; haar vriendinnen blijven haar steunen.

Marieke Frankema heeft met Offer in de Mist een prachtig, spannend en buitengewoon verhaal neergezet. Ondanks dat zij verschillende periodes uit de geschiedenis met elkaar verweeft en meerdere perspectieven aan het woord laat, blijft het verhaal een goed samenlopend geheel dat geen moment verzwakt. In het begin kan het wat verwarrend lezen zijn, maar je went al snel aan haar stijl waardoor het lastig wordt om het boek weg te leggen. Want niet alleen slaagde zij de jaren ’50 goed neer te zetten, ook de steentijd heeft zij perfect geportretteerd, wat dit boek uniek maakt.
(Sanne Zwerink)

Offer in de mist
Marieke Frankema