Recensie | Maggie Shayne – Blauw is de Nacht

Maxine (Max) en Stormy verhuizen naar Maine om een detectivebureau te beginnen dat gespecialiseerd is in bovennatuurlijke zaken. Om hun te helpen gaat de ex-politieagent, Lou, mee en daar is Max erg blij mee. Eenmaal aangekomen kunnen de twee vriendinnen meteen starten met hun eerste zaak, hun oude vriend Jason roept hun hulp in. Zijn zusje en haar vriendin zijn verdwenen in het stadje Endover. Max, Stormy en Lou reizen af naar het stadje, maar eenmaal aangekomen gebeuren er vreemde dingen. De mensen uit Endover komen versuft over en zijn niet geïnteresseerd in de verdwijning. Gelukkig komen juist Max en haar vrienden de boel onderzoeken, want niemand weet zo veel over bovennatuurlijke verschijnsels en vampiers als zij en dit is precies waar het stadje last van heeft.

Dit verhaal zou ‘Twilight met een bite’ moeten zijn, maar het lijkt er vooral op gericht om kopers te lokken, want het verhaal is van een totaal andere orde, ondanks de vampiers.
Een van de belangrijke aspecten van het verhaal is het verlangen en de hartstocht die Max voor Lou voelt en hoe hij probeert om zich daar niets van aan te trekken. Maar de seksuele gedachten worden tot op het vermoeiende toe herhaald en als je voor de zoveelste keer leest dat een enkele aanraking van Lou Max’ hart op hol brengt, begint de hoofdpersoon wat te irriteren.
Het verhaalidee van een stadje dat wordt beheerst door een vampier is op zich wel leuk, maar het is jammer dat het verhaal erg voorspelbaar is. Dit haalt veel van de spanning weg.
Verder zijn er een aantal zaken wat ongeloofwaardig. In een fantasyverhaal is dit natuurlijk normaal, maar dan kan iets toch nog aannemelijk gemaakt worden en dat is in dit boek niet het geval. Zo kan hier iemand alleen vampier worden als deze de juiste antigenen heeft. Ook wordt benadrukt dat de vampier van Endover zeer machtig en sterk is, maar in verschillende confrontaties merk je daar weinig van.

Als je zin hebt in romantiek, lust en vampiers is Blauw is de Nacht een aardig boek wat redelijk vermaakt, maar bevallen deze thema’s je minder dan moet je het laten voor wat het is.
(Sophie Brolsma)

Blauw is de Nacht