Recensie | Lauren Kate – Teardrop

teadropEen enorme golf gooit Eureka’s leven volledig overhoop. Haar moeder komt om en zijzelf belandt in een zware depressie. Dan komt er ineens een vreemde jongen in haar leven, Ander. Hij achtervolgt haar en lijkt meer over de gebeurtenissen te weten. Daarnaast ontvangt ze een vreemde erfenis van haar moeder: een medaillon, een steen en een eeuwenoud boek in een dode taal. Voordat Eureka het beseft, raakt ze verwikkeld in de geschiedenis van Atlantis en ontdekt ze eindelijk waarom ze nooit mocht huilen.

In eerste instantie is Teardrop hetzelfde als vele andere bovennatuurlijke, romantische romans. Een getroebleerde hoofdpersoon ontmoet een mysterieuze, aantrekkelijke jongeman met een groot geheim. Toch weet Lauren Kate dit gegeven een interessante wending te geven. De meeste personages zijn van vlees en bloed: Eureka is niet de perfecte schoondochter met wat probleempjes. Ze worstelt met het verlies van haar moeder en het onbegrip van haar omgeving. Toch wordt het nooit zeurderig of al te vervelend. De ontwikkelingen blijven spannend genoeg om door te blijven lezen. Het feit dat Ander sporadisch informatie loslaat, is soms vervelend, maar wordt ook in het verhaal logisch verklaard. Eureka is er eerst van overtuigd dat hij een enge stalker is, pas later ontdekt de lezer wat zijn werkelijke motieven zijn.

Door Kate’s vlotte schrijfstijl schiet je ook door het boek. Het is duidelijk dat ze haar huiswerk heeft gedaan, want het hele verhaal zit vol met verwijzingen naar tsunami’s, golven en mythische verhalen over vloed en overstromingen.

Wie bekend is met bovennatuurlijke romances, zal niet echt verrast zijn door Teardrop. De grote lijnen van het verhaal laten zich redelijk raden. Toch weet Kate de frisheid te behouden door de vele details en haar vlotte schrijfstijl. Liefhebbers van dit genre zullen van dit boek smullen.

Teardrop
Lauren Kate
Pagina’s: 320