Recensie | Lauren Kate – Extase

9200000002229520Luce en Daniel hebben elkaar eindelijk gevonden nadat Luce door alle eeuwen heen gereisd is. Inmiddels is ze heel wat wijzer over de vloek, maar ze weet nog steeds niet hoe alles begonnen is. Wat ze wel weet is dat Lucifer de val van de engelen opnieuw opgang heeft gezet. De gevallen engelen en Luce moeten alles op alles zetten om de plek van de val te vinden en de val te stoppen. Als het mislukt zal de geschiedenis zich wissen en zal het bestaan van de aarde weer opnieuw beginnen.

Extase is het vierde en laatste deel over Luce en Daniel. Lauren Kate had het laatste deel even uitgesteld om ruimte te maken voor Fallen in love, waardoor fans nog langer moesten wachten. Eerder zei Kate in een interview dat voor haarzelf alles tijdens deel drie op z’n plaats viel en dat zij door het schrijven achter de waarheid kwam. Helaas is dit te merken aan het boek. Hoewel de schrijfstijl nog steeds zo vlot en luchtig is als de eerdere delen bevat het boek geen verrassingen. In tegendeel, de doorgewinterde lezer ziet de clou al mijlen ver aankomen en zal zich het hele boek ergeren aan het gejengel van Luce. Op sommige punten doet ze zelfs denken aan Bella uit Twilight. Ze verschuilt zich achter haar engel terwijl er een grootse confrontatie tussen goed en kwaad aankomt. Niets is minder waar, als het puntje bij het paaltje komt eindigt het verhaal in een anticlimax.
Door het boek heen komt er langzaam een verandering in Luce, wat er ook gaat gebeuren, het is duidelijk dat Kate aanstuurt om Luce de sleutel van het geheel te maken. Geloofwaardig is het echter niet na drie boeken waarin Luce meer een slachtofferrol heeft gehad dan die van de heldin.

Voor fans die van een romantisch zwijmel verhaal houden is dit boek zeker aan te raden, maar punten voor originaliteit scoort het zeker niet.

Untitled-2
Titel: Extase