Recensie | Lauren Kate – Kwelling

Lucinda Price zit midden in een wervelwind van gebeurtenissen. Daniel is een engel, Cam is een demon en zij? Zij is in levensgevaar, maar waarom weet ze niet. Ze vertrekt naar Californië om naar een nieuwe school te gaan, de Kustschool. Daniel brengt haar, maar zodra hij haar heeft afgezet vertrekt hij ook weer en laat Luce achter met meer vragen dan antwoorden.
Luce’s nieuwe kamergenoot, Shelby, moet in eerste instantie niets van haar hebben en ziet haar liever gaan dan komen. Tot Luce grote verrassing zitten er een hoop ‘Nephilijnen’, kinderen die afstammen van engelen of demonen, op de Kustschool en iedereen heeft gehoord van Daniel & Luce’s romance.

Na het einde van Fallen kan het verhaal nog alle kanten op. Een liefde die dieper is dan die van Romeo en Juliet, gevaarlijker is dan Edward en Bella en sprookjesachtiger dan welke prins op het witte paard dan ook. Maar Kwelling helpt je gelijk uit de droom. Eeuwige, ware liefde? Tuurlijk, maar heb je daar zelf ook iets over te zeggen? En dat is precies wat Luce probeert uit te zoeken. Iedereen schijnt wel iets te weten over haar Daniel, maar zij zelf weet nagenoeg niets en dus gaat ze opzoek. Ze houdt van Daniel, maar is dat echt alles wat ze moet weten?

Dat is precies waar Kwelling in uitblinkt: twijfel, aan Luce zelf, aan Daniel en aan het lot dat ze samen delen. Lauren Kate spint een web van twijfels waar je zelfs als lezer in de war van raakt. Ja, Luce houdt van Daniel, maar alles wat er omheen hangt is zo verstikkend dat het boek niet weg te leggen is. Tot aan het einde, daar zakt het als een kaartenhuis in elkaar.
Kwelling heeft dezelfde spanningsopbouw als Fallen. Een liefde, twijfels, vrienden, een avontuur en dat alles leidt tot een climax: het grote gevecht met degenen die azen op Luce’s leven en daar gaat het mis. Luce reageert zo overtrokken op de hele situatie dat je als lezer hard uit het verhaal geslingerd wordt. Het doet het hele boek teniet. Jammer, maar het laat wel genoeg ruimte open voor het volgende deel.

Kwelling
Lauren kate
Prijs: € 18,99