Recensie | Lara Adrian – Middernacht 1: Gabrielle

Lara Adrian - Middernacht 1Gabrielle Maxwell leeft een prima leven, na een moeizaam begin als te vondeling gelegde baby. Ze kreeg rijke, maar afstandelijke adoptieouders die inmiddels allebei zijn overleden. Gabrielle is 27 jaar en verdient goed als fotograaf van met name leegstaande panden. Ze heeft een groepje fijne vrienden en vindt het wel verder goed zo. Als haar vrienden haar na een succesvolle tentoonstellingsopening van haar eigen werk uitnodigen voor een avondje stappen, kan ze niet weigeren. Ze nemen haar echter mee naar een tent die iets te wild is voor haar smaak en Gabrielle besluit al snel in haar eentje naar huis te gaan. Natuurlijk gaat dat niet ongestraft. Buiten de club treft ze een luguber tafereel aan. Zes griezelige kerels vallen op een beestachtige manier een man aan. Gabrielle ziet dat ze niets kan doen voor het slachtoffer, maar ze kan wel getuige zijn. Ze schiet met haar telefoon snel wat foto’s. Ze weet op het nippertje zelf te ontkomen aan de woestelingen.

Een verklaring op het politiebureau levert haar alleen wat smalende blikken op, want niet alleen is er natuurlijk geen lijk te vinden, ze is ook de enige getuige en haar verhaal is nogal vreemd.

Vanaf dit moment gaat het snel bergafwaarts met Gabrielle’s kalme leventje. Ze krijgt bezoek van vampier Lucan Thorne, die als doel heeft de foto’s van Gabrielle’s telefoon te wissen. Lucan is een van de goedzakken, een krijger die met zijn collega’s oorlog voert tegen de Muiters – vampieren die hebben toegegeven aan de bloeddorst en ongehinderd moorden. Lucan komt in de problemen als hij zich vreselijk aangetrokken voelt door Gabrielle. Gabrielle biedt als eerbare maagdelijke vrouw dapper weerstand, maar is niet opgewassen tegen Lucans woeste aantrekkingskracht.

De Middernacht-boeken zijn mooi uitgegeven paperbacks, voor een leuke prijs. Het verhaal is licht erotisch en daar ligt ook de grootste spanning van het boek. De verdere gebeurtenissen rond Lucan en zijn krijgers blijven wat verder weg staan van de lezer. Daarbij is iedereen zo enorm krachtig dat er weinig mis kan gaan. Het boek draait grotendeels om de knetterende energie tussen Lucan en Gabrielle. Voor lezers van zeer luchtig materiaal, die niet te nauwkeurig naar plot en geloofwaardigheid kijken, is dit een leuk leesboek. Je moet een beetje bestand zijn tegen het gillende keukenmeisje dat Gabrielle soms is en de grommende woesteling die Lucan speelt.
(Debbie van der Zande)

Untitled-2.5

Titel: Middernacht 1: Gabrielle