Recensie | Laini Taylor – Dromendochter

9200000009921818De zeventienjarige kunststudente Karou leidt een bijzonder leven. Naast haar studie wordt ze regelmatig opgeroepen door de geheimzinnige Brimstone. Hij is een chimaera, waarvoor Karou tanden moet verzamelen van over de hele wereld. In ruil voor de tanden geeft Brimstone zijn klanten wensen. Waarom? Karou heeft geen idee, ze kent hem niet anders. Ze is opgegroeid in zijn winkel, samen met enkele andere half menselijke, half dierlijke wezens. Maar er is een vraag die Karou telkens kwelt: wie is ze nou echt? In Dromendochter komt ze daar achter. En dat niet alleen, ze komt midden in een oorlog tussen twee volkeren terecht: tussen de chimaera’s en de engelachtige serafijnen.

Laini Taylor schetst in dit boek een mooie wereld. Ze weet Praag prachtig in omschrijvingen te vangen, alsof ze er zelf geweest is. Ook de wereld van chimaera’s en serafijnen is kleurrijk. Daarnaast weet ze goed de spanning vast te houden. Als lezer wil je net zo graag als Karou weten wie ze is. Het idee van een strijd tussen engelen en duivels is niet origineel, maar Taylor’s insteek is dat zeker wel. Ze geeft nuance aan een vrij zwart-wit beeld. Karou is ook niet de typische heldin: ze heeft blauw haar, vreemde tatoeages en littekens. Toch benadrukt de schrijver wel in het begin iets té vaak hoe mooi Karou is. Hetzelfde geldt voor de serafijn Akiva, Karou’s ‘love interest’. Na de zesde keer weet de lezer wel dat hij ‘perfect’ is.

Langzamerhand komt Karou erachter wie ze is. De omschrijvingen en de manier waarop Taylor haar verhaal vertelt, houdt het boek origineel en spannend. Alleen het thema van ‘de gedoemde geliefden’ ligt er iets te bovenop. Dromendochter is voor iedereen die van romantische fantasy houdt, met een kleurrijke twist.

Titel: Dromendochter
Auteur: Laini Taylor
Pagina’s: 352 pagina’s